Wednesday, April 20, 2011

Menjaga Silaturrahim Supaya Mesra

Memelihara hubungan silaturrahim adalah satu kewajipan kepada umat Islam. Sabda Rasulullah SAW yang diriwayat oleh Muslim bermaksud: “Allah akan selalu menolong hambaNya selama mana hambaNya selalu menolong saudaranya.”

Oleh sebab itu, jika kita mahukan pertolongan Allah, kita perlu memelihara hubungan dengan manusia dan hidup tolong-menolong antara satu sama lain.


SELALU INGAT KEBAIKAN ORANG


Orang di sekeliling kita merupakan sebahagian dari hidup kita. Kita tidak boleh hidup sendirian tanpa keluarga kita, kawan-kawan, jiran-jiran, jemaah, pasangan atau sesiapa sahaja yang kita perlukan. Walaupun orang yang kita umpat atau keji, hakikatnya mereka juga penting dalam hidup kita.

Untuk kita menyukai seseorang dan mengelakkan bersangka buruk, kita mestilah selalu melihat kebaikan yang orang itu lakukan kepada kita.

Melihat kebaikan orang boleh melupakan kita kepada kelemahan mereka. Kita akan lebih menghargai kehadiran mereka dalam hidup kita.


HORMATI PERBEZAAN


Manusia dijadikan Allah sungguh unik dan berbeza-beza. Perbezaan dari segi fizikal, cara berfikir, emosional dan spiritual. Janganlah kita beranggapan semua orang itu sama kerana hakikat perbezaan yang wujud pada setiap individu itulah yang membentuk keharmonian dan kerjasama dalam kehidupan bermasyarakat.


SAMPAIKAN KEBAIKAN


Kita berkomunikasi adalah untuk menyampaikan maklumat dan menerima maklumat. Kita digalkkan untuk menyampai perkara-perkara yang baik. Jika terdapat maklumat yang tidak baik, sebolehnya dielakkan. Lebih-lebih lagi jika perkara tersebut berkenaan dengan keaiban seseorang.

Sabda Rasulullah SAW:- “Seorang hamba yang menutup aib seorang hamba lain di dunia, nescaya Allah tutup aibnya di hari kiamat kelak.” – Riwayat Muslim –


LIHAT KELEBIHAN ORANG LAIN


Setiap orang memiliki kelebihan masing-masing. Sebagai Muslim, kita seharusnya menampung kekurangan Muslim yang lain dan bukannya untuk bertanding untuk menunjukkan kehebatan masing-masing. Hakikat ini lebih dekat dengan konsep saling lengkap melengkapi.

Seorang tukang paip apabila tidak sihat, dia akan pergi berjumpa Doktor. Seorang Doktor pula apabila paip rumahnya bocor, dia akan memanggil tukang paip.

Kepakaran / kelebihan pada setiap orang boleh membantu masyarakat kita pada masa kini hidup dalam keadaan saling tolong-menolong dan saling lengkap-melengkapi bagi menjamin keharmonian kehidupan bermasyarakat pada masa hadapan

Wallhualam.



1 comment:

  1. salam.. thnx tinggalkan jejak...:) btw, sye lina... terima kasih sudi membaca entri yg x seberapa... saya salah seorg followers.... ade satu entri yg menarik perhatian saya.... nice..:)

    ReplyDelete