Saturday, November 26, 2011

Salam Ma'al Hijrah 1433H



Assalamu'alaikum w.b.t kepada semua pembaca.

Sudah pun masuk tahun baru Islam 1433H. Walaupun ianya tidak semeriah sambutan tahun baru Miladiyah, namun ia dikenangi jua oleh sebilangan masyarakat. Muharram diletakkan sebagai bulan pertama dalam takwim Islam yang mengikut peredaran bulan. 

Muharram disepakati oleh para sahabat terdahulu dalam menentukan bulan yang pertama. Ia juga merupakan bulan yang diharamkan berperang pada zaman Rasulullah SAW dahulu.

Justeru itu, saya sebagai owner blog ini hendak meminta maaf kepada semua pembaca atas silap dan salah saya, keterlanjuran kata saya, tersindir atau membuatkab pembaca berasa sakit hati dan sebagainya. Semoga kalian semua memaafkan saya dan Allah SWT mengampunkan dosa-dosa saya.

Marilah kita semua meletakkan azam kita untuk terus menjadi lebih baik daripada tahun lepas. Perancangan yang rapi boleh melicinkan perjalanan kita untuk melakukan perubahan. 1432H telah berlalu, dan marilah kita semua bemuhasabah untuk melihat di mana kesilapan dan kekurangan diri kita.

Oleh itu, saya ingin berkongsi satu do'a. Iaitu doa awal tahun yang sering dikumandangkan saban tahun di masjid-masjid ketika masuknya waktu Maghrib 1 Muharram. :-

" Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Segala pujian itu bagi Allah Tuhan sekalian alam. Rahmat dan sejahteri ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan atas keluarga dan sahabat-sahabat Baginda sekalian. Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang kekal selama-lamanya, sedia ada, tiada permulaan. Kelebihan-Mu Maha Besar dan kemurahan-Mu sangat-sangat diharapkan. Tibalah sudah tahun baru, kami mohon kepada-Mu agar terlepihara kami sekalian di dalam tahun baru ini daripada tipu daya syaitan-syaitan yang terlaknat juga daripada kuncu-kuncu syaitan dan bala tenteranya. Dan kami mohon daripada-Mu akan pertolongan untuk mengalahkan runtunan nafsu amarah ( Nasfu yang mendorong ke arah kejahatan ). Kami mohon juga kepada-Mu Ya Allah akan rasa sedia ingin membuat kerja-kerja kebajikan yang boleh mendampingkan diri kami kepada-Mu. Ya Allah Tuhan yang Maha Agung lagi Mulia. Ya Allag tuhan yang sebaik-baik yang mengurniakan rahmat."

Semoga dosa kita diampunkan dan memulakan tahun baru dengan perkara-perkara kebajikan.
Wassalam.



Rembau
1 Muharram 1433H

No comments:

Post a Comment