Sunday, January 16, 2011

Revolusi Hati

Berhati2lah mnjaga hati krana amalan yg sbesar gunung skalipun tidak brnilai walau sedebu pun, skiranya diamalkan tanpa ikhlas.

Kejayaan Rasulullah SAW mngubah masyarakat jahiliah adalah kerana Baginda berjaya mengubah hati manusia.

Iman di hati ialah kunci utama ke arah prubahan sikap. Ia scara automatik akan mgubah manusia scara brtahap2. Apabila soal hati dtangani dgn iman, ia mmberi satu kkuatan yg luar biasa dalam diri manusia yg biasa. Tauhid ialah sumber kkuatan untuk mlakukan prubahan krana ia mngungkai smua halangan dan godaan luaran yg mnganggu usaha ke arah prubhan.




Soal hati, bkan hny pnting pd pringkat awal prubhan ttp ia perlu trus dijaga spanjang usaha manusia untuk mnjadi individu yg baik dan mampu mmberi kbaikan.

Rasulullah SAW prnah mgigatkan bhawa stiap amalan brgantung kpada niat. Sabda Baginda : " Ssungguhnya stiap amalan brmula dgn niat. "  - Riwayat Muslim -

Bgaimana natijah atau kesan ssuatu amalan sering brgantung pada mukadimahnya. Jika mukadimah amalan itu ialah niat yg baik, maka amalan itu akan mmberi kesan yg baik. InsyaAllah.

Kualiti Amalan = Kualiti Hati

Stiap kali kita mlakukan kbaikan maka hati akan tntukan samada ia mnjadi amalan baik atau x. Menderma satu amalan mulia, akan ttapi skiranya dilakukan untuk mnunjuk2 atau riya', maka ia akan mnjadi dosa.

Hati bukan shaja mnntukan kualiti amalan sseorang, bahkan nilai org itu scara ksluruhan. Baginda bersabda : " Ssungguhnya Allah SWT tidak mlihat rupa paras kamu dan harta kamu ttp mlihat kpada hati2 kamu dan amalan2 kamu. " - Riwayat Muslim -



Pernah dbritakan bgaimana seorang yg rajin brsolat pada waktu malam dan brpuasa sunat, tp Rasulullah SAW mgatakan dia ialah ahli neraka, krana lidahnya yg suka mencela jirannya. Knapa lidah suka mncela? Krana hatinya msih kotor wlaupun ibadahnya bnyak.

Jadi, dapatlah dirangkumkan di sini bhawa smua amal ibadah adalah untuk mmbrsihkan hati. Mnakala dosa mngotori hati. Hakikatnya, hidup ialah satu perjalanan mnuju Tuhan untuk mmpersmbahkan hati yg brsih kpd-Nya.

Hati yg brsih pnuh keimanan, ktaqwaan dan sifat2 mahmudah. Hati ini mmpunyai kuasa yg ckup hebat dan luar biasa. Ia umpama magnet yg mmpunyai kuasa untuk " menarik " ssuatu yg di luar diri kita. Apa yg bersemi di hati mnntukan apa yg dtrima sbg pantulannya. Hati yg baik dlam diri akan mnarik kbaikan dari luar diri.




Sbab itu Islam sgat mnekankan bahawa sntiasa bersngka baik krana ia mghasilkan kbaikan.

Skalipun ktika brdosa dan mysalinya, namun kita diajar agar tidak brsangka buruk dan putus asa dari rahmat serta pgampunan-Nya.

Jadi, sematkanlah rasa brprasangka baik dalam hati kpada Allah SWT, krana itu akan " mnarik " rezeki, rahmat dan pgampunan-Nya kpada kita. InsyaAllah.

Jauhi sifat prasangka trhadap org lain, krana itu akan mnarik "  kjahatan " mreka sbg blasannya spt mana firman Allah SWT : " Jauhilah prasangka krana prasangka itu adalah sbahagian drpd dosa. " -  Al- Hujurat 49:12  -

Untuk mdapat kbaikan, Islam mndidik kita agar mmulakan ssuatu intraksi dan kmunikasi ssama manusia dgn kbaikan, brmula dgn bersangka baik, berikan snyuman dan mmberi salam.

- Wassalam 0

No comments:

Post a Comment