Saturday, January 22, 2011

Perubahan

Kita sebagai manusia tidak terlepas dari sebarang kesilapan dan dosa2. Tidak kira samada ianya dosa besar, dosa kecil, sengaja atau x, sedar atau x sedar. Namun, adakah kita perlu merasakan bahawa kita mesti terus dalam keadaan tersebut?? Berterusan melakukan dosa & mengulangi kesilapan dengan anggapan bahawa kita tiada harapan lagi untuk berubah ke arah kebaikan. Dalam erti kata yang lain, putus asa dengan rahmat Allah SWT.

Perubahan! Ya. Perubahan mesti dilakukan bagi mmperbetulkan masalah ini. Sememangnya, diari hidup kita sudahpun terpalit dengan kesilapan dan dosa pada masa yang lampau. Tp, Allah tlah mmberikan kita rahmat untuk kembali semula kepadaNYA dengan cara TAUBAT.




Islam tidak pernah memandang manusia sbg malaikat tanpa kesalahan dan dosa sbgaimana Islam tidak mmbiarka manusia brputus asa dari rahmat Allah. Perubahan perlu dilakukan segera meskipun kita berada dalam keadaan yg lemah dan prubhan yg berkesan adalah prubhan yg brtrusan. Oleh itu, taubat adalah diperlukan oleh stiap insan untuk merasai betapa mujahadahnya melalui jalan mnuju prubahan ini.

Perlu diingat, bahawa taubat bukanlah mmbuatkan sseorang itu trhina di hadapan Allah. Namun, ia akan mnambah kcintaan dan kedekatan sseorang hamba itu dgn Allah krana Allah suka dgn org2 yg brtaubat dan mnsucikan dirinya spt mana dalam firmanNYA : " Ssungguhya Allah myukai org2 yg brtaubat dan myukai org2 yg mnsucikan diri. " -  Al-Baqarah : 222  -




Taubat dalam Islam tidak mengenal perantara, bahkan pintuNYA terbuka luas tanpa halangan dan batasan. Merugilah org2 yg berputus asa dari rahmat Allah dan mmbiarkan dirinya trus mnerus mlampaui batas. Padahal, pintu taubat slalu trbuka dan ssungguhnya Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mgasihani.

Spt mana firmanNYa : " Bersegeralah terhadap ampunan dari Tuhanmu dan kepada Syurga yg luasnya sluas langit dan bumi yg dsdiakan untuk org2 yg bertaqwa iaitu org2 yg menfkahkan hartanya baik di waktu lapang maupun sempit dan org2 yg menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan org dan Allah myukai org2 yg brbuat kbajikan. Dan juga org2 yg apabila mgerjakan prbuatan keji atau mganiaya diri sdiri mereka ingat akan Allah, lalau mmohon ampunan trhadap dosa2 mereka dan siapa lg yg dapat mgampuni dosa slain drpd Allah? Dan mereka tidak mnruskan prbuatan kejinya itu, sdang mereka mgetahui. "  -  Al-Imran:133  -

Semoga kita smua diberi kkuatan untuk mlakukan prubahan ke arah yg lbih baik. Dan marilah kita brsama2 berdoa spaya Allah prmudahkan urusan kita dalam urusan2 kbajikan. Amin.

No comments:

Post a Comment