Friday, February 11, 2011

Tokoh Yang Dikagumi

Dato' Haji Nik Aziz bin Nik Mat.

Tokoh yang saya kagumi. Saya bukan nak bercerita tentang politik. Cuma saya nak berkongsi apa yg saya kagumi tentang beliau. Beliau mrupakan Menteri Besar Kelantan dari tahun 1990 - sekarang. Beliau juga merupakan Mursyidul Am bagi PAS.

Dari perspektif saya, beliau seorang yang merndah diri. Lihat sahaja lifestlye bliau. Brpakaian agak sederhana. Sntiasa mengenakan serban sbagi mngikut sunnah. Apa yg sy thu, ktikamana sy blaja di Klantan, wlaupun bliau mmegang jawatan menteri besar, bliau akan cuba untuk mmnuhi jmputan rakyatnya spt cukur jambul bayi dan majlis pkahwinan.




Bliau jga slalu mmberikan kuliah2 agama di masjid2 mhupun di dataran org ramai spt stiap jumaat pagi yg mana bliau mmbrikan kuliah Dhuha kpada org ramai. Bliau juga lantang dalam menegakkan hukum2 Islam ssuai dgn pnampilan bliau.

Tahniah kpada bliau krana spanjang pmrintahan bliau, bliau prnah dianugerahkan sbg pmimpin bebas rasuah. Tp, sy x ingat badan mana yang mnganugerahkan bliau pnganugrhan brikut. Sringkali juga sya trfikir, skiranya bliau sudah tidak ada lagi nanti, siapakah yg akan mggantikan bliau. Smoga Allah mmprmudhkan urusan bliau dan mrahmati bliau sbagai murabbi, dai'e dan mursyid yang mnegakkan Islam dan memegang panji2 Da'wah & Tarbiah.



Selamat Maju Jaya Tok Guru!!!

No comments:

Post a Comment