Monday, February 14, 2011

Sifat Orang Yang Hidup Untuk Islam

Salam ukhwah.

Artikel kali ni saya dapat dari halaqah pertama saya ketika degree.
Sekadar perkongsian untuk pembaca semua. Diadaptasi dari mas'ul saya dan sumber rujukan artikel adalah daripada buku Apa Ertinya Saya Menganut Islam, Fathi Yakan.

Alhamdulillah, pertama dan selamanya marilah kita smua mmanjatkan rasa syukur kerana Allah tlah mmilih kita dalam glongan yang briman yg diberi fikrah.

Allah mmilih kita untuk mjadi pggerak kebangkitan Islam. Allah juga mmberi mas'uliyyah da'wah kepada org yg dirasakan-Nya mampu.

Allah juga gerakkan hati kita dan mudahkan urusan untuk Allah berikan kita peluang beramal. Dan diantaranya Allah beri kita berjuang untuk ISLAM.

Pengakuan kita sbgai muslim, bererti kita msti hidup untuk bdasarkan ISLAM, baik dari segi kyakinan, ibadah mhupun akhlak. Jika kita seorang yg mhayati ISLAM dan hidup untuk mmprjuangkan ISLAM maka tntulah sifat2 yg sy miliki berbeza dgn manusia yg tdak hidup mmprjuangkan ISLAM.


Sifat tersebut ialah:-

1. Benar-benar terikat dgn ajaran ISLAM

Sepertimana yang kita tahu, iman bukanlah dengan angan2. Ianya terpahat dalam hati dan dibuktikan dengan amal. Cara pemakaian kita, percakapan kita, pergaulan kita boleh menggambarkan keimanan yang ada dalam hati kita. Dan beramal dngan ajran ISLAM mstilah tidak boleh untuk dicampuradukkan dgn ajaran yg lain.

2. Mgutamakan kepentingan ISLAM di mana sahaja

Harta, pangkat, jawatan atau sbagainya tidak mnjadi keutamaan yg utama mskipun ianya diprlukan sbg autoriti dalam mnyebarkan da'wah.



3. Berasa mulia dgan kebenaran ISLAM

Kemuliaan yang terdapat pada diri kita adalah disbabkan KeISLAMan yg ada pada diri kita. Berakhlak dgn akhlak ISLAM mnjadikan kita seorang yg jelas mtlamatnya hidup untuk beramal skalipun dalam gurauan kita sharian. Akan ttapi, pkaian yg sopan dan mnutup aurat sring mjadikan kita smua serba salah untuk mmpamerkan keindahan ISLAM kerana risau akan dikatakan kuno, poyo, hipokrit dan sbgainya.

4. Sentiasa bekerja untuk ISLAM & bekerjasama

Skiranya kita mmbantu rakan2 kita spt photostat mgenai study, print nota2 lebih atau sbagainya dgn niat kerana Allah SWT, ia juga dikira sbg da'wah kita. Kita mlakukan kerja2 ISLAM ktika itu. Ini kerana kita mgaku sbg muslim dan kita mesti untuk membantu ISLAM wlaupun ianya hanya usaha yg kcil jika nak dibandingkan dgn para pjuang yg tdahulu yg disiksa dan sbgainya. Oleh itu, kita smua mstilah bekerja dalam ja'maah krana kita tidak mampu untuk membawa risalah da'wah ini berseorangan.



Itulah di antara sifat2 org yg hidup untuk ISLAM.

Al Allamah Abul al 'Ala Al Maududi tlah menjelaskan bahawa Allah SWT tlah mnentukan bg orang2 mukmin itu satu matlamat yg mulia lg suci dalam smua urusan hidup ini.

Allah SWT tidak pernah mgajak manusia spaya brsifat bodoh, mrasa lemah dan hina krana tjuan hidup Muslim, samada individu atau jamaah umat ISLAM ialah untuk bekerja sepenuh masa, tnaga dan kkuatan spaya alam ini sluruhnya mnerima, mnurut serta mlaksanakan syariat-Nya.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment