Tuesday, February 15, 2011

Rukun Usrah

Salam Ukhwah.

Kali ini saya nak berkongsi sekali lagi tentang apa yg saya dapat ketika halaqat kedua saya yang dijalankan di Ayer Keroh.

Sepertimana yang kita tahu, meeting ada disiplinnya, belajar dalam kelas ada disiplinnya, duduk dalam majlis ilmu pun ada disiplinnya. Tapi, kali ini, sy mahu berkongsi tentang disiplin ketika berada di dlam usrah. Dalam erti kata yg lain, rukun usrah.




Yang pertama ialah Ta'aruf. Atau nama bahasa melayunya ialah saling mengenali. Ianya dilakukan bagi mnepati maksud ukhwah itu sendiri. Dalam kalangan ahli usrah, pembinaan rasa keterikatan ini mestilah dilaksanakan bagi mencapai sesuatu yang tinggi dalam satu2 perhubungan.

Ta'aruf tidak mencukupi sekiranya kita hanya mengenali latarbelakang sahabat kita itu. Akan tetapi, apabila kita bermusafir bersama2, barulah diandaikan pakej ta'aruf sudah cukup. Kita sdah mgenali tabiat sahabat kita itu. Apa yg dia suka n apa yg dia x suka.

Kelemahan pada diri kita adalah kkuatan pada sahabat kita. Akan ttapi, skiranya kita mmpunyai kelbihan pula, janganlah kita merasa diri kita lbh baik daripada sahabt kita. Kita smua mstilah mwujudkan Ukhwah Islamiah. Serendah2 perkara dalam berukhwah ialah kita KhusnulZon ( Sangka Baik ) dgn sahabat kita dan stinggi2 perkara dalam brukhwah ialah kita mndahulukan sahabt kita.



Yang kedua pula ialah Tafahum ( saling memahami ). Apabila kita berada dalam ssuatu usrah, kita mstilah menerima nasihat dengan gembira. Hati yg ikhlas mnerima nasihat adalah menunjukkan sikap keterbukaan seseorang itu dalam usaha untuk membetulkan ksalahan dirinya ataupun mningkatkan ssuatu perkara yg baik kpada yg lbh baik lagi.

Apabila kita mlihat ada ssuatu yg mengaibkan tntang shabat kita, kita mst rahsiakan. Skiranya ianya sesuatu yg memudaratkan jika tidak dibendung, laporlah kepada mas'ul kita. Ini kerana sifat seorang mas'ul adalah seorang yg boleh mad'unya thiqah ( yakin ) terhadap kpimpinan bliau.




Yang ktiga pula ialah Takaful ( sling mnanggung beban ). Perkara ini mstilah dibina bagi menjamin klangsungan ssuatu usrah. Kita mstilah sntiasa teringat bahawa mnegur dan mngingatkan sahabat kita yg lain untuk mnanggun beban da'wah bersama-sama.




Itu sahajalah yang saya apat kongsi untuk post kali ini. Dgn keterbatasan ilmu saya ini, daptlah memberi sdikit pgtahuan sy tntang perkara ini. Smoga sya dapat mgamalkan scr istiqamah apa yg dikongsikan ini. InsyaAllah.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment