Thursday, May 12, 2011

Sakit

Maksud sabda Rasulullah s.a.w; " Ada dua nikmat yang sering dilupakan oleh kebanyakan manusia iaitu kesihatan dan waktu lapang. " ( Riwayat Bukhari )

Namun orang yang beriman, apabila ditimpa musibah penyakit dia akan tetap berzikir kepada Allah SWT, bersyukur, bersabar dan mengharapkan ganjran pahala.

Maksud sabda Rasulullah s.a.w; " Sungguh ajaib keadaan seorang Mukmin. Seluruh keadaannya pasti menjadi baik. Dan ia tidak dimiliki oleh sesiapa pun melainkan orang beriman. Apabila ia memperoleh kenikmatan, ia akan bersyukur, maka kesenangan itu akan menjadi kebaikan buat dirinya. Apabila ia ditimpa musibah, ia akan bersabar dan musibah itu akan menjadi kebaikan buat dirinya. " ( Riwayat Muslim )




Jika orang sakit mahu merenung pelbagai keuntungan dan kebaikan daripada penyakitnya, nescaya ia tidak mahu sembuh daripada penyakit tersebut.

Selain penyakit dapat menghapuskan dosa-dosa, ia juga dapat mengangkat darjat seseorang.

Rasulullah s.a.w bersabda mafhumnya; " Sesungguhnya balasan pahala yang besar diperoleh melalui oleh ujian yang besar. Kalau Allah SWT mencintai seseorang, pasti Allah akan memberikan ujian kepadanya. Sesiapa yang redha menerima ujian Allah SWT, maka baginya keredhaan-Nya. Dan sesiapa yang kecewa menerimanya, nescaya ia akan menerima kemurkaan-Nya. " ( Riwayat al-Tirmizi )




Bila cubaan dan penyakit menimpa orang yang hubungannya baik dengan Allah SWT, lalu dia akan mampu bersabar, nescaya itu akan menjadi tanda kebaikan dan tanda cinta kasih daripada Allah SWT.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya; " Kalau Allah menginginkan kebaikan bagi seseorang hamba, maka Allah SWT akan mempercepatkan seksaan di dunia. " ( Riwayat al-Tirmizi )

Benarlah kata-kata orang tua bahawa setiap kejadian itu ada hikmahnya. 

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment