Saturday, September 17, 2011

Jenis Status Facebook



Update status di Facebook merupakan rutin bulanan, mingguan, harian atau mungkin setiap jam bagi seorang Facebookers. Kadang kala kita boleh mengetahui keadaan terkini seseorang melalui statusnya. Apa pun, terdapat banyak jenis status yang ada di FB. Mari kita lihat. Antaranya :-


Banyak Masalah / Merungut

“ Kalau cakap, orang ni marah. Kalau x cakap, orang ni pulak marah. Serba salah aku dibuatnya. Adoyai!! ”


Menunjuk

“ Haish!! Letih tadi bersama kawan-kawan pergi Dataran Pahlawan cari iPhone HTC RM 2500.. Tapi kira ok le jugak dapat casing yang RM 200 jadi RM 100.. Terujanya aku.. ”


Nonsense

“ Kitew dapat jumpew pakwer hensem tadi kat kampus. Mukew diew mcam Khairy Jamaluddin tu. Sukew sangat-sangat! ”


Story Everything

“ Pergi ke kelas pagi ini bersama kawan bilik. Sampai di kampus, orang penuh di lif. Kena la naik tangga sampai tingkat 13. Rushing punya pasal, sampai terlebih satu tingkat. Nyaris silap kelas. Turun semula 1 tingkat. Tengok bilik kuliah kosong. Rupa-rupanya lambat baca mesej yang kelas cancel. Bla.. bla.. bla.. ”


Dikhianati Orang Lain / Kena Hack

“ Tiba-tiba rasa nak korek hidung! Best taw! ”


Cynical / Sarcastic

“ Pagi tadi aku ternampak beberapa orang badud. Bukan pipi dorang je merah. Hidung pun dorang merahkan. Mungkin dorang kena belajar lagi make-up dengan budak-budak Mass Com. Tutt..”


Tengah Bengang / Blur

“ ....... ”


Baru Clash

“ I hope U happy with Him. Kita x dapat bersama hingga ke jinjang pelamin. Mungkin benarnya Shahir dengan Kebahagiaan Dalam Perpisahan yang didendangkannya tu. ”


Student Masuk Semester Baru

“ Sesiapa yang berminat nak beli buku FIN 420, pm or contact me. Less 30 % using reducing balance depreciation method.. FIRST COME, FIRST SERVE. Serious buyers only. ”


Informative

 “ Manchester United menundukkan Arsenal 8-2 di Old Trafford malam tadi ”


Status Pendek

“ Erk !! ”


Tiada Tujuan / Motif

“ Okay. Baiklah! ”


Kata Mutiara / Quote

“ Insan yang cemerlang datangnya dari hati yang girang, badan yang sihat, dan jiwa yang mantap!!  - Dr Fadzilah Kamsah - ”


Jiwang

“ Sukar hendak tidur malam ni. Saya asyik teringatkan awak. Bestnya dapat bila bersama shoppping dengan awak. Harap esok kita dapat jumpa lagi. Tadi awak belanja saya 5 jenis baju, esok saya belanja awak aiskrim pulak ye cayang. Luv u always!! ”


Nasihat

“ Kepada semua wanita, diharap anda semua berhati-hati dalam pemakaian. Statistik menunjukkan majoriti yang terkena gangguan seksual adalah mereka yang tidak menutup aurat, membungkus aurat, menarik perhatian orang lain dengan pakaian yang berbling-bling. Periksa etika pemakaian anda, Pastikan ia bukan sahaja selari dengan Busana Muslimah tapi selari jua dengan Busana Masjid. ”


Ayat Al-Quran / Hadith

 ... Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat... - Al Mujadalah : 11 - ” 


Politik

“ Suasana di dewan Parlimen hari ini agak tegang kerana beberapa ahli parlimen merajuk meninggalkan dewan kerana tidak diberi peluang untuk bersuara ”


Itulah serba sedikit yang penulis tahu. Kepada pembaca sekalian, status manakah yang anda selalu terbaca? Atau ada jenis status lain yang anda semua pernah terbaca?

Apa yang penting di sini ialah, setiap apa yang kita share, post, update, publish akan ditanya semula kelak di depan Allah nanti. Yakin atau tidak? Terpulang.


Rembau
18 Syawal 1432 H

No comments:

Post a Comment