Tuesday, June 19, 2012

Boikot - Memboikot

Perkara pertama yang terlintas di kepala saya apabila perkataan ini muncul ialah tidak membeli barang daripada pihak yang berkenaan. Dan masyarakat awam juga tahu isu semasa yang hangat ialah memboikot barangan Israel. Sejauh mana pelaksanannya, bergantung kepada KEFAHAMAN individu masing-masing dan bukannya SEMANGAT semata-mata.






Namun, bukan isu itu yang mahu saya kongsikan. Sebenarnya, saya pernah melihat beberapa individu mahupun kelompok yang sejak sekian lama memboikot agenda Zionis dan sekutunya. Pernah saya terjumpa dan berjumpa insan yang memboikot Zionis ini sejak 70 tahun dahulu.

Secara logiknya, Zionis itu baru mengganas awal Januari 2009. Pembentukan negara Israel pula baru wujud pada tahun 1948. Ini bermakna Israel baru wujud 64 tahun yang lepas.

Akan tetapi, insan yang saya hormati itu pernah menyatakan bahawa Al-Quran sudah menjelaskan permusuhan Yahudi terhadap Islam sudah 1400 tahun yang lalu. Sejak Al-Quran diturunkan.

Beliau sering menyatakan bahawa kita hidup mestilah ikut syariat Islam. Jaga akidah. Jaga akhlak. Hidup cara Islam. Itulah kaedah melawan Yahudi.

Ya. Saya pernah melihat cara hidup beliau. Berdekatan rumahnya ada sekolah dan masjid tempat beliau menjadi imam. Sangat rendah diri orangnya.




Saya sangat setuju dengan beliau. Remaja lelaki dan wanita tidak mendedahkan aurat, itupun boikot. Mengawal pergaulan bebas, itupun boikot. Ayat-ayat Al-Quran berkumandang di corong-corong radio di rumah-rumah, speaker-speaker laptop, itupun boikot. 

Namun, kita manusia biasa, adakalanya dikuasai nafsu. Maka ketika itulah, perkara-perkara yang tidak selari dengan syarak, kita lakukan. Mari bersama kita memohon kepada Allah SWT agar diberikan istiqamah dalam agama. InsyaAllah.


UiTM Bandaraya Melaka
29 Rejab 1433H


No comments:

Post a Comment