Wednesday, August 1, 2012

Baca Majalah Hiburan

Soalan :- 

Bolehkah membaca majalah hiburan?

Jawapan :-

Risalah Islam datang dengan perintah supaya umatnya membudayakan sikap membaca. Ia boleh menambah ilmu di samping dapat mengangkat martabat seseorang itu di sisi Allah.




Namun, bolehkah bahan hiburan dijadikan bacaan?

Pada asalnya, nilaian hukum pada bacaan itu dilihat pada isi kandungannya. Jika ianya baik dan tidak melanggar syarak, maka ia dibenarkan. Jika sebaliknya, maka ia tidak dibenarkan malah wang yang digunakan untuk membeli bahan itu terlibat dengan penyumbangan ke arah dosa  kerana menyokong bahan tersebut.

Bahan bacaan unsur hiburan pada masa kini telah bercampur di antara yang baik dan buruk. Perempuan dan lelaki dijadikan model dan tanpa segan silu mendedahkan aurat. Isi kandungannya pula penuh dengan umpatan, kejian, mengadu-domba dan melaga-lagakan antara seseorang dengan orang yang lain.




Maka, bahan bacaan ini jelaslah tidak dibenarkan dalam Islam kerana mengandungi perkara yang ditegah oleh Allah SWT.

Oleh sebab itu, pilihlah bahan bacaan yang baik iaitu boleh mendatangkan manfaat kepada diri. Hiburan yang baik dalam Islam dan ajarannya.

Berusahalah membiasakan perkara ini sedikit demi sedikit, insya-Allah kita akan diberi pertolongan oleh Allah SWT untuk mengamalkannya.

Adaptasi :- Gen-Q 11

UiTM Bandaraya Melaka
13 Ramadhan 1433H

No comments:

Post a Comment