Saturday, October 13, 2012

Bukti Cintakan Allah

MENGINGATI ALLAH SETIAP MASA, KEADAAN DAN SITUASI


Firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 165 yang bermaksud :- " Orang-orang yang beriman itu sangat kuat cintanya kepada Allah. "

Imam Ahmad Taqiyuddin berkata:- " Hakikat sebuah kecintaan adalah dengan sentiasa bersama ingatannya dengan yang dicintai."



CINTAI DAN IKUTI SUNNAH RASULULLAH SAW

Merupakan prasyarat utama mencintai Allah.

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran ayat 31 yang bermaksud:- " Katakanlah jika kamu benar-benar mencintai Allah, maka ikutilah daku ( Rasulullah SAW ) nescaya kamu akan dicintai Allah. "



MEMPERBANYAKKAN AMALAN-AMALAN SUNAT

Dalam sebuah hadis kudsi, Allah SWT berfirman, mafhumnya:- " Sentiasalah hamba-Ku berada dalam keadaan mendekatkan diri kepada-Ku dengan amalan-amalan sunat ( nawafil ) sehinggalah Aku mencintainya. " ( Riwayat al-Bukhari )



MENJAGA SOLAT WITIR

Merupakan bukti kejujuran cinta kepada Allah.

Fudhail bin Iyadh berkata, Allah SWT berfirman yang bermaksud:- " Seorang hamba yang mengaku mencintai-Ku tidaklah jujur kalau dia tidur lantas melupakan-Ku tatkala malam. "





MENJAGA HUBUNGAN DENGAN IBU BAPA

Keredhaan Allah terletak pada keredhaan kedua-dua ibu bapa dan kemurkaan Allah juga terletak pada kemurkaan kedua-duanya.



BERSAHABAT DENGAN AL-QURAN

Sentiasa membaca dan menghayati ayat-ayatnya kerana Al-Quran umpama warkah ayat-ayat cinta-Nya buat kita.


SENTIASA TERTUNGGU-TUNGGU PANGGILAN AZAN DAN SOLAT FARDHU

Persis menunggu panggilan daripada seorang kekasih , sudah tentu panggilan azan akan membuatkan kita seolah-olah "ketagih" untuk mendengarnya semula kerana ia umpama panggilan Allah buat kita.


DOA

Sebagaimana diamalkan oleh Rasulullah SAW yang bermaksud:- " Ya Allah!! Aku memohon cinta-Mu dan cinta mereka yang mencintai-Mu serta mencintai segala amalan yang mendekatkan diriku kepada cinta-Mu." ( Riwayat al-Tirmizi )


Adaptasi:- Gen-Q 14


UiTM Bandaraya Melaka
27 Dzulka'edah 1433H

No comments:

Post a Comment