Wednesday, October 31, 2012

Terbatal Kerana Terpegang

SOALAN

Nasri berada dalam keadaan berwudhu' dan keluar menuju ke masjid bagi menunaikan solat Jumaat dengan menaiki bas. Di dalam bas, dia membayar tambang kepada konduktor perempuan berbangsa cina. Ketika mengambil baki, tangannya tersentuh jari wanita itu. Dia berfikir, adakah wudhu'nya terbatal? Sedangkan dia tidak sengaja.


JAWAPAN

Dalam masalah ini, wudhu' Nasri telah terbatal kerana bersentuhan dengan bersentuhan dengan kulit perempuan ajnabi. Walaupun kulit yang disentuh itu sedikit, ia tetap mambatalkan wudhu'. Sentuhan ini pula tidak mensyaratkan ia berlaku pada tapak tangan sahaja. Semua bahagian kulit daripada anggota badan bukan mahram yang tersentuh termasuk dalam salah satu perkara yang membatalkan wudhu'.

Berbeza dengan menyentuh kemaluan selepas berwudhu', hanya tapak tangan sahaja yang merupakan kawasan anggota badah yang membatalkan wudhu' jika menyentuhnya.




Sama ada tersentuh, menyentuh ataupun disentuh, menurut perkiraan para ulama mazhab Syafi'i hukumnya sama sahaja. Keadaan yang berlaku daripada ketiga-tiga tindakan ini boleh membatalkan wudhu' seseorang.

Begitu juga, ulama tidak membezakan individu yang bersentuhan itu sama ada Muslim atau tidak. Asalkan ia berlaku dalam kalangan bukan mahram, maka wudhu' salah seorang atau kedua-dua mereka terbatal. Namun, jika ada yang memakai sarung tangan atau sentuhan itu berlaku di atas lapik, ia tidak mengapa.

Jadi, Nasri perlu mengambil wudhu' semula apabila sampai ke masjid sebelum menunaikan solat Jumaat.

Adaptasi :- Gen-Q 14

Rembau
15 Zulhijjah 1433H

No comments:

Post a Comment