Tuesday, December 21, 2010

Sayangi Ia

Kisah ini berlaku di Tanah Suci mngenai seorang wanita Muslimah Melayu yg berasal dari Perak. Wanita ini mggunakan kerusi roda untuk tawaf dan sai'e kerana sdah tua dan uzur, lutut lemah dan sntiasa sakit. Dia mgupah org unuk mnolaknya mlakukan tawaf dan sai'e shja bg mympurnakan rukun. Ibadah sunat x mampu dbuat krana uzur. Lg pun, wangnya cukup2 shaja.

Meskipun begitu, bliau sgat mgasihani kucing & suka mmlihara kucing. Kucing yg dpungut, dirawat & dberi makan serta dmandikan dgn sabun wangi. Walaupun bnyak kucing jalanan itu lemah, sakit, kurus kering atau lumpuh, ttap diambilnya. Tdapat juga kucing yg bkudis & sakit serius. Maka, trkenallah rumahnya sbg pusat kucing kurap. Mana2 kucing yg mati, ditanam di kebun rumahnya. Slain itu, ada kcing2 pliharaannya yg manja, gmuk dan sihat serta cantik2 berkat usaha dia mmlihara kucing itu.

Tahun itu, bliau dipilih oleh Allah SWT untuk mnunaikan ibadah haji. Gmbira dan sayu dirasai krn dapat ke Tanah Suci. Ingin di hatinya bribadah spt org muda spt tawaf sunat dan ibadah sunat2 yg lain. Tp, apakan daya,bliau uzur. Bliau sring brdoa agar hajatnya dmkbulkan.




Pada suatu hari, smasa hndak pergi solat di Masjidilharam dgn keadaan brtongkat, bliau trjumpa dgn seekor kcing yg kurus, comot, lemah dan lapar. Bila kucing itu hndak brjalan, ia jatuh brkali2. Kasihan wanita tua itu mlihat kucing itu sngsara di Tanah Suci. Lalu, bliau mgambil kcing itu dan dblikannya sbungkus nasi brlauk dan dberi minum air zam-zam yg yg murni itu.

Allah izin, kcing itu pulih dan sihat lalu mnggesel kaki wanita itu dan mnjilat2 kdua2 tpak kakinya. Dgn izin Allah jga, kaki dan lututnya yg sakit td, tiba2 mjadi sihat dan kuat spt org muda. Subhanallah. Trtunailah hajat wanita itu untuk tawaf sbnyak2nya berkat mnolong seekor kucing di Makkah.


  


Stelah tawaf wida ( tawaf slamat tinggal ) dan mnziarahi Masjid Nabawi, bliau bserta rmbongannya brsiap untuk pulang ke Mlaysia. Swaktu mnaiki tangga psawat di Jeddah, bliau trlopong mlihat seekor kucing yg mirip kcing yg dtolongya di kota Makkah dulu.

Kucing itu duduk di sisi tngga psawat itu sambil matanya mrenung sayu pada bliau. Apbila bliau smpai ke anak tngga tratas, kcing itu ghaib drpada pndangan.




Dmikianlah gnjaran dan berkat org yg mgasihi binatang spt kucing spt Rasulullah SAW mgasihinya di dunia ini. Lbih2 lg bsarlah pahala mnunggunya di alam akhirat nanti. Jadi, marilah kita smua bkan shaja mnjaga hbungan dgn Allah, manusia dan alam, ttp juga dgn binatang.

Smoga amal soleh ini dikira Allah SWT sbg amal yg dtrima. Amin.
 

No comments:

Post a Comment