Wednesday, December 22, 2010

Teman Idaman

Hendaklah stiap org itu mgtahui skiranya hndak mcari seorang sahabat yg brsih drpd sgala keaiban, bmaksud mreka hndaklah mgasingkan diri drpd msyrakat. Kalau bgitu, prgilah duduk atas gunung yg dia x kan bjumpa dgn org yg x da keaiban. Ini krana manusia x sunyi dr kkurangan, jika dia smpurna dr satu sudut, dia akan kkurang dr satu sudut yg lain. Smmangnya mnusia itu lmah dan skiranya hndak mnemui org yg xda kkurngan / keaiban, smpai kiamat pun x jmpa untk djadikan kawan. Org spt brikut trlalu mcari klemahan org lain & x mahu bgaul dgn msyrakat.

Jika org yg hndak djadikan kawan / sahabat ada kkurngan, bgaullah dgn sabar. Jgn la pula kita myebut cacat celanya kpd org lain, krn dirinya sndiri x sunyi dr kkurangan & klemahan. Smemangnya Allah SWT ciptakan manusia sdmikian, spt firman-Nya: " Dan dijadikan manuisa brsifat lemah. " ( An-Nisa: 28 ).




Hikmahnya adalah untuk manusia mmbuat tguran dan nsihat scr x lgsung dpt mlksnakan tugas amar makruf nahi mungkar serta brpluang mdpat phala. Mreka yg trima nsihat itu dgn ikhlas, akan mctuskan rasa pshabatan yg lbh mesra dan erat. Bdasarkan ayat trsebut jga, mnunjukkan kita smua saling mmerlukan antara satu sama lain, mgalakkan trbitnya kmanisan hidup serta asam gram dlam khidupan. Yakinlah kita smua bhawa tiada seorang pun di mka bumi ini kcuali mst ada kbaikan dan kburukan. Spaya kbaikan itu djadikan tauladan, yg buruk jd kan smpadan untuk dhindari.

Sbaik2 manusia yg mmpunyia sifat bruk ialah myusulinya dgn sifat baik, krn sifat yg baik itu blh mhapuskan sifat buruk kcil sseorang itu. Org mukmin yg baik akan mletakkan dhapannya sgala sifat dan prangai sahabtnya yg baik shaja spaya trctus rasa hormat dan syang kpd shabtnya itu. Sifat ini btntngan pula dgn org munafik yg suka mcari kburukan shabatnya. Kalau shabatnya baik, dia x suka untuk mlihatnya. Brkata Abdullah bin Mubaraq " Org mukmin apbila brkawan dia sntiasa mcari punca yg blh memaafkan kslahan kawannya, smentara org munafik sbleh mngkin myelongkar kslhan org lain "




Janganlah kita mletakkan prshbatan kita dgn cara yg bleh mmusnahkan, slama mana kita blh mltakkan atas cara yg baik. Jika trlihat ksilapnnya, kita anggaplah ianya sbg ksilapan. Ini blh mgajar hati kita untuk tidak bruk sngka trhadap org lain krn sifat ini akan membuat hati untuk mcari kburukan org ( tajasus ) dan meraba mcari rhsia org lain.

Skiranya kita blh memaafkan, maafkan shaja ksilpan shabat kita itu. Itu yg trbaik. Dan shabat2 yg pemaaf ini juga adalah teman idaman stiap org. Saling mmahami, nsihat msnihati bg mmbina diri yg serba kkurangan ini. Ikhlaskan diri kita smua mnerima tguran dari org lain.



Hakikatnya, manusia itu brsaudara krana mereka kturunan drpd Nabi Adam A.S, jika brslisih pndapat ambillah jalan prundingan. Ini krn jalan trsebut yg sbaiknya dianjurkan Islam, trutama di kalangan saudara se-Islam sndiri.

No comments:

Post a Comment