Wednesday, December 15, 2010

Jangan Marah!!

Pada suatu hari, seorang Yahudi telah datang menemui Rasulullah SAW kerana hndak mnuntut htangnya. Tp, cara orang Yahudi tu dtg tntut htangnya amat kasar. Sbaik shj Yahudi itu mhampiri Rasulullah SAW, dia trus mrenggut bju Baginda smbil brkata, " Hai kturunan Abdul Mutalib, engkau smmangnya dr glongan org yg suka mnangguh2kan htang. "

Sikap ksar srta tutur kta yg x sopan dr Yahudi tu amat myakitkan hati Saidina Umar al-khattab yg turut brada brsma2 Baginda ktika itu. Dgn prasaan mrah yg mluap2, Saidina Umar trus mnengking Yahudi itu.




Baginda SAW tkejut dgn sikap Saidina Umar yg x dapat mgawal prasaannya. Wlaupun air muka Baginda trbayang kmarahan, tp Baginda dpt mgawal prasaan itu. Lalu Baginda brkata kpd Saidina Umar, " Wahai Umar, aku dan dia mmpunyai urusan yg lbh layak. Biarlah kami brdua yg mylsaikannya dan jganlah kau mcampurinya. Sbaik2nya, engkau myuruh aku mmbayar htang itu dgn baik dan myuruh dia mnuntut htang dgn baik juga. Sbanrnya, aku msih ada tmpoh 3 hari lg utk mmbayar htang trsebut. "

Malah Baginda jga myuruh Saidina Umar mmbayar htang Baginda dgn mmberi 20 gantang gandum  itu sbg balasan krn Saidina Umar tlah brlaku kasar trhadap Yahudi itu.



Apbila Yahudi itu mlihat kjadian trsebut, tiba2 tkluarlah kata2 dari mulut Yahudi itu, katanya, " Wahai Umar, smua ini adlah tanda2 knabian. Aku dapat mlihat tanda2 trsebut trbayang di wajah Nabi SAW ktika aku mmerhatikan wjahnya. Sbanrnya, aku ingin mgtahui apakah dia sbenar2 seorang Nabi. Krana itulah aku mguji dia untuk mgtahui apakah dia seorang yg tinggi akhlaknya dan pemaaf. Aku naik saksi bhawa tiada tuhan yg disembah mlainkan Allah dan bhwasanya Muhammad itu pesuruh Allah."

Bgitulah bsarnya pgaruh sifat sabar Rasulullah SAW shingga myebabkan Yahudi yg mgasari baginda trbuka hatinya utk memeluk agama Islam.

No comments:

Post a Comment