Sunday, July 24, 2011

Peta Dunia : Suratan Atau Kebetulan

Sudah pasti maklumat ini sudah diketahui umum, Namun, saya sekadar berkongsi apa yang saya belajar dari info ini.


Dulu masa kita semua belajar Geografi, seringkali kita belajar tentang peta, koordinat, bearing dan sebagainya. Oleh itu, saya ada terjumpa satu video yang menceritakan serba sedikit tentang keajaiban peta. Dalam video itu pembikin mempersoalkan mengapa peta dunia yang selalu dipamerkan mesti begitu bentuknya?


Klik di sini untuk menonton :- http://www.youtube.com/watch?v=VUvhbeQx6vI&playnext=1&list=PL40752579A25141E0


Mula-mula saya tengok, betul juga apa yang dipersoalkan itu.


Tapi, fikir punya fikir, saya membuat andaian bahawa mungkin peta ini selaras dengan arah kompas. Mungkin juga memang sudah begitu bentuknya iaitu benua Antartika sememangnya di bawah.


Peta Dunia

Namun, bukan begitu yang saya mahu kongsikan. Saya mahu kongsikan beberapa gambar yang berkaitan dengan peta itu.




Mula-mula saya fikir macamana bentuk ini dia gambarkan. Rupanya, kita cuma terbalikkan sahaja kepala kita pada peta asal. Dapatlah bentuk seperti yang di atas.


Bagaimana dengan peta yang dibawah pula?


Untuk mendapat gambaran seperti di bawah pula, mudah saja.


Sekiranya peta dilukis di atas sehelai kertas, kita cuma melihat dari belakang kertas bagi mendapatkan gambaran seperti di atas.


Subhanallah!!



Di penghujung video tersebut mengatakan ada nota yang dicatatkan.

Konspirasi? Entahlah

Yang utama, mari bersama-sama kita mengambil pengajaran dari keajaiban tersebut.

Suratan atau kebetulan? 


Semoga bermanfaat :-)

No comments:

Post a Comment