Tuesday, May 29, 2012

Ketua Editor Pembukuan Al-Quran

Untuk menjadikan kita sebagai pembaca Al-Quran yang sentiasa mentadabbur dengan keunikan dan keindahan susunan ayat-ayat daripada kalamullah ini, seharusnya kita mengingati dan mengenali sahsiah sahabat yang berada di sebalik tabir serta yang dipertanggungjawabkan dalam penyempurnaan susunan tersebut.



Beliau seperti yang kita telah maklumi adalah Sayidina Zaid bin Thabit bin al-Dahhak al-Ansari. Walaupun sahabat yang amat rapat dengan Baginda SAW ialah Saidina Abu Bakar RA, tetapi atas pilihan Allah SWT yang telah menetapkan segala ketentuan-Nya, beliau dilantik sebulat suara oleh sekalian para sahabat sebagai ketua editor dalam proses pembukuan Al-Quran ini.

Walaupun kebanyakan sifat peribadi beliau seperti sifat peribadi para sahabat yang lain, namun pemilihan beliau berdasarkan beberapa kriteria yang kebanyakan para sahabat tidak memperoleh peluang ini.



Antara kriteria tersebut:-

1. Saksi Al-'Ardah Al-Akhirah

  • Ia adalah pembentangan Al-Quran kali terakhir yang berlaku antara Baginda SAW dengan Jibril pada bulan Ramadhan. Sepanjang hayat Baginda SAW, ia berlaku sebanyak dua kali secara 'talaqqi musyafahah. Zaid merupakan orang yang membaca secara langsung selepas peristiwa tersebut.

2. Ketua Kadi

  • Beliau menjadi ketua kadi dalam kalangan para sahabat hinggakan Baginda SAW mengakuinya sebagaimana hadis Baginda SAW yang bermaksud: "Orang yang amat mengetahui tentang ilmu faraid ( hal pembahagian harta pusaka ) dalam kalangan umatku ialah Zaid bin Thabit." ( Sheikh Muhammad Salim Muhaisin, 'Fi Rihab Al-Quran',Jil.1 )

3. Pakar Rujuk Bahasa

  • Beliau juga mahir menterjemahkan bahasa Ibrani dan bahasa Suryani iaitu bahasa golongan Yahudi. Terdapat banyak penulisan surat antara golongan Yahudi dengan Baginda SAW yang menggunakan bahasa ini. Baginda SAW mengarahkan beliau mempelajari kedua-dua bahasa tersebut untuk menjawab segala perutusan daripada kaum Yahudi.
  • Kepantasan beliau menguasai kedua-dua bahasa tersebut terbukti apabila beliau hanya mengambil masa 15 hari sahaja untuk menguasai bahasa Ibrani, manakala untuk bahasa Suryani pula memakan masa 17 hari sahaja. ( Ibn.Saad, ' Tabaqat ', Jil.3 )

Adaptasi : Gen-Q 09

Rembau
8 Rejab 1433H


No comments:

Post a Comment