Saturday, June 23, 2012

Zon Selesa

Semester 4 hampir ke penghujungnya. Kini, saya sedang dalam minggu mengulangkaji. Bermula dari awal semester, banyak perkara yang dilalui. Gembira, sedih, risau, mengharap, semuanya ada. Semester kali ini lebih mencabar dan lebih sibuk berbanding semester lepas. Setiap minggu, ada sahaja assignment yang perlu disiapkan dan dihantar.

Namun, saya masih tidak mengambil berat akan kesibukan yang dilalui oleh kami semua. Menangguhkan kerja dan tidak membuat perancangan yang rapi, itulah masalah saya. Bila ada masa lapang dan kesenangan, mulalah untuk relaks-relaks, this is my problem too. Hihi. Benarlah seperti yang sering kita dengar; kesenangan dan masa lapang jua adalah merupakan satu ujian.

Berada di dalam zon selesa, membuatkan kita terlupa akan nasib orang lain. Tidak ditimpa masalah atau musibah, membuatkan kita merasakan bahawa kitalah insan yang bertuah. Walhal, kita sedang diuji.




Walaupun semester ini kelihatan saya agak sibuk, sampai bersawang laman blog saya, tapi sebenarnya banyak masa lapang yang Allah SWT hadiahkan kepada saya. Mensia-siakan masa lapang itu menjadi rutin saya. Hihi. Kerana kebanyakan kelas saya adalah di waktu pagi, Jadi, waktu petang saya lapang. Diisi dengan apa? Tidur, main game, tengok movie. Hihi. Saya tewas lagi dalam zon selesa.

Saya merancang dengan teman sebilik saya, bahawa kami mesti membuat sesuatu bila tiba hujung minggu. Supaya masa kami terisi.  Berjogging di pagi hari. Ok jugalah daripada tidur. Menghadiri majlis perkahwinan juga antara program yang diisi. Antaranya ialah majlis perkahwinan cikgu saya ( cikgu yang menolak saya ke dalam Tarbiah ). Hihi. Dan juga kawan lama sekolah saya.


Walimatulurus Azuwan Romli

Walimatulurus Cikgu Normala


Selain itu, saya juga sempat menghadirkan diri di Daurah (Seminar) Usul Isyrin di Masjid Besi, Putrajaya. Usul Isyrin adalah garis panduan yang diperkenalkan oleh As-Syahid Imam Hassan Al-Banna yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Ianya umpama piagam atau perlembagaan dalam sesuatu organisasi. Ia juga dianggap sebaga traffic light ketikamana seseorang ahli jemaah itu berhadapan dengan sesuatu perkara.




Masa saya juga terisi dengan izin Allah SWT bilamana saya menyertai perkhemahan ringan yang dianjurkan oleh sahabat-sahabat saya. Kami memanggilnya Rehlah Tarbawi. Kami berseronok seramai lebih kurang 15 orang di Pantai Tanjung Bidara, Melaka. Seperti biasa, BBQ adalah agenda utama rehlah. Hihi.




Kampus saya juga banyak menganjurkan program samada majlis ilmu ataupun majlis keramaian. Ada juga yang saya sertai dan ada juga yang x sertai ( lebih banyak x sertai ). Hihi.

Kini, sudah hampir penghujung semester. Boleh dikatakan sekarang ini sudah tiba masanya untuk "gerak-gempur". Macam dekat sekolah pula rasanya. Hihi. Saya cuba merajinkan diri untuk study dan revision serta menyiapkan tugasan yang diberi. 




Final exam hanya dalam masa 3 minggu lagi. Persiapan saya? 10% kot. Hihi. Apapun, saya mengharapkan doa kalian semoga saya menjadi lebih rajin dan berjaya. Wallahualam.


UiTM Bandaraya Melaka
3 Sya'ban 1433H

1 comment: