Monday, July 8, 2013

Selera Pengundi Bandar

PRU 13 jelas menunjukkan kepada kita penolakan pengundi di kawasan bandar terhadap BN. Jika kita lihat pada keputusan PRU 13, kerusi-kerusi parlimen di bandar di semua 13 buah negeri hampir dikuasai PR kecuali di P2 Kangar dan P160 Johor Bharu. 

Apa yang dapat kita jangkakan di sini ialah penolakan pengundi bandar terhadap BN mungkin dapat dibayangkan bahawa program Transformasi Dato Seri Najib khususnya dalam hal ehwal ekonomi tidak diterima oleh golongan terpelajar. Justeru, beliau perlu mengkaji semula dasar-dasar transformasi yang diperkenalkan.



Antara faktor utama penolakan pengundi bandar terhadap BN adalah mungkin di kawasan-kawasan tersebut, monopoli media konvensional telahpun digugat oleh kewujudan media baru. Jadi, sebahagian besar pengundi mempunyai akses yang seimbang terhadap kedua-dua belah pihak samada ada BN mahupun PR. Pelbagai serangan dan tohmahan yang sering menjadi modal politik BN kini sudah dapat dijelaskan dan dipatahkan oleh pihak PR.

Kemungkinan besar, pengundi bandar juga lebih tertarik kepada manifesto PR yang menekankan pengurangan kos sara hidup seperti pemansuhan tol, pengurangan harga kereta, pemansuhan pinjaman Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN) dan penurunan harga minyak.




Secara kasarnya, dapatlah disimpulkan, kebanyakan intipati manifesto PR dilihat lebih tertumpu kepada pengundi bandar berbanding luar bandar manakala manifesto BN lebih dirasai oleh pengundi luar dan pinggir bandar. 

Adaptasi :- Kemenangan Yang Tertangguh


Rembau
28 Sya'ban 1434H

No comments:

Post a Comment