Saturday, July 6, 2013

SmiLe!!

Alhamdulillah, pertama dan selamanya, saya hendak mengucapkan rasa syukur kerana telah diberi peluang oleh Allah untuk melengkapkan pengajian saya dalam bidang kewangan di UiTM Bandaraya Melaka.

Selama hampir 2 tahun setengah saya berada di Melaka. Banyak perkara yang saya telah pelajari, ramai juga kawan-kawan yang saya kenali. Terima kasih kepada semua kenalan saya di UiTM kerana banyak mendorong saya untuk menjadi insan yang lebih berguna.


Kini, apabila telah tamat belajar, antara fokus utama bagi kebiasaan para mahasiswa, adalah untuk mencari pekerjaan. Sama halnya seperti saya. Saya berhajat, jika diizinkan Allah, saya hendak berkhidmat dalam industri perbankan. Kerana ia sangat berkait dengan apa yang saya pelajari selama ini.



Ada yang mencadangkan bahawa banyak bank-bank yang sedang mencari pekerja. Tapi, bila saya tanya, kebanyakannya adalah bank yang mengamalkan "dual-banking system". Pada hemat saya, saya tidak berminat untuk menyumbangkan tenaga dalam bank seumpama itu. Saya lebih berasa senang jika tenaga saya dapat disumbangkan kepada bank yang mematuhi sepenuhnya konsep syariah.

Selain itu, terdapat juga rakan-rakan yang mengajukan soalan tentang perkahwinan. Soalan itu saya bagi jawapan yang biasa saya bagi; " Bila Ditakdirkan". Orang kata kena usaha. Saya cakap saya sedang berusaha. Dengan cara, meningkatkan ilmu dan memastikan perkara-perkara dalam agama dijaga. Itulah saya cara berusaha. Kita jangan terikut rentak yang dicanang oleh barat yang menganggap "bercouple" itu perkara biasa. Islam ada caranya yang tersendiri. Kata orang; " Lebihkan Menjadi, Dari Mencari ".

Ingin saya kongsikan kepada rakan-rakan saya, bahawa cinta itu bukannya setahun dua. Bukannya pada kecantikan. Bukannya pada kelembutan semata-mata. Cinta itu sebenarnya PERLU diiringi dengan rasa tanggungjawab dan beramanah. Janganlah kita menjadikan drama-drama Melayu & Korea sebagai ukuran cinta. Walaupun saya selalu menontonnya, tapi saya tahu cerita sedemikian tidak berpijak pada realiti di luar sana.

Apa pun, saya harap, semua kawan-kawan dapat mencari erti KEBAHAGIAAN yang sebenar. Perlu kita ingatkan diri kita sendiri, bahawa dunia ini hanya sementara. Kebahagiaan yang sebenar terletak di akhirat sana.




Saya mohon maaf kepada semua rakan-rakan saya jika ada terkasar bahasa, terjentik hati, terpijak kaki dan sebagainya. Moga kita semua dapat menjadi hamba-Nya yang taat dan dapat menyumbangkan sedikit tenaga, harta & masa demi menegakkan Islam di dunia ini.

SmiLe!!

Rembau
27 Sya'ban 1434H

No comments:

Post a Comment