Monday, December 27, 2010

Bijaksana & Berhikmah

Apabila kita hendak menegur sesorang atau membetulkan ksilapan yg dilakukan org lain mstilah kena pada caranya. Sy tringat apa yg dsmpaikan oleh mas'ul sy yg mgtakan bahawa apabila kita hndak menegur atau mprbtulkan satu perkara yg salah ( mungkar ), jgn smpai ia jd kslhan yg lbih bsar ( kmungkaran yg bsar ). Contohnya, kita nk tgur org spy solat, mstilah dgn bjaksana spy dia mndirikan solat dan bkannya lari drpd kita n lngsung x solat. Jd, mstilah bijaksana & brhikmah dlam menegur. Oleh itu, sy bawakan satu kisah benar mngenai tguran scara bjaksana & bhikmah ini.

Kisah ini berlaku ketika mana Saidina Hasan RA & Saidina Husin RA ketika mereka masih kanak2. Suatu ketika mereka berdua sedang mengambil wudhu'. Tiba2, mereka terlihat seorang pak cik juga sedang mengambil wudhu'. Akan tetapi, pakcik itu mengambil wudhu' tidak sempurna. Maka, mereka berdua berpakat untuk menegur pak cik itu supaya dapat menyempurnakan wudhu'nya dengan cara menegur yang tidak menyinggung perasaan pak cik itu.




Setelah pakcik itu selesai berwudhu', Saidina Hasan RA dan Saidina Husin RA pergi ke arah pak cik tersebut. Mereka meminta pakcik itu mengadili wudhu' yang dilakukan oleh mereka. Mereka mengmbil wudhu' secara bergilir2 sambil diperhatikan oleh pak cik yang menjadi juri pengadilan semasa itu. Stelah mereka selesai mngambil wudhu', pak cik itu mengatakan bahawa wudhu' mereka adalah sempurna dan betul. Dan pak cik itu mengakui wudhu'nya kurang sempurna.

Bgitulah kbijaksnaan yg dipamerkan oleh cucu Rasulullah SAW. Mnegur untuk mmbtulkan ksilapan tnpa mngguris prasaan org lain. Oleh itu, prlulah kita brfikir dhulu cra yg brhikmah dalam mnegur org lain. Akan ttp, ada jga org yg brpendapat, x prlu mnegur org lain krn diri sndiri x smpurna n sbgainya.




Kaedah dalam Islam adalah perbaiki dirimu dan serulah org lain. Kalau nk tnggu perfect, smpai biler?? Sy tringat tulisan seorang sahabat sy. Dia mgatakan bahawa kita mmberi ilmu kpd org lain, bkanlah krn kita berilmu, tp ada hati2 yg mmerlukan ilmu itu. Kita mnegur org lain bkanlah krn kita smpurna, tp krana ada hati2 yg dhagakan nasihat.

Bgitulah khidupan yg bakal kita hadapi. Mnegur juga sbhgian drpd da'wah. Mgajak org solat juga adalah da'wah. Apa2 yg mgajak kpd kbaikan jga mrupkan da'wah. Smoga kita smua dberi kkuatan untuk mmegang risalah da'wah yg dilestarikan oleh Rasulullah SAW smpai hjung nywa.

1 comment:

  1. teramat lah benar,
    tapi bukan nya senang nak tegur secara berhikmah, kita juga dipengaruhi emosi...

    ada yg duk pikir nak tegur dgn hikmah, tp sampai skrg tak tegur2 pun... so, what the point?,

    Hikmah itu tidak semestinya berlembut, teguran yg berhikmah adalah teguran yg kena pada tempatnya. Kalau marah pun, kena pada tempatnya, itu namanya berhikmah....

    (sekadar perkongsian)

    ReplyDelete