Friday, March 4, 2011

Alhamdulillah

Bismillah..

Segala kesyukuran aku panjatkan kepada Allah SWT kerana masih lagi memberi aku menghiup oksigenNYA.
Setelah lama aku tidak update blog aku ini, akhirnya dapat juga meluangkan masa untuk melakukannya.

Alhamdulillah, Allah mengizinkan aku untuk sibuk dalam beberapa hari kebelakangan ini. Dengan adanya test, submit assignment, presentation, dan program-program lain membolehkan aku meletihkan diri dengan perkara yang berfaedah.


Sahabat aku pernah berpesan, bahawa dalam dunia ini ada dua perkara. Jahiliah atau Islam. Kita memang selalu akan menghadapinya. Dan kita terpaksa untuk memilihnya. Betul. Aku pun mengakuinya kerana aku pernah mendengar perkara tersebut. Penggerak bagi kita cenderung ke arah Islam adalah Iman. Jahiliah pula adalah nafsu. Adakalanya, kita cenderung kepada Islam tatkala Iman kita sudah "memberontak". Dan ada juga kita ke arah jahiliah apabila nafsu kita "menggila".

Itulah hakikat hati kita, Sentiasa berbolak-balik. Sekiranya kita tidak "mensibukkan" diri kita dengan perkara yang berfaedah, pasti kita akan dilalaikan dengan perkara ygn tidak berfaedah.


Jadi, jika kita sibuk, anggaplah bahawa Allah SWT memberi kita peluang untuk melakukan kebaikan. Jangan terlalu banyak merungut. Kerana rungutan akan membuatkan kita bertambah berserabut atau bercelaru.

Hadapinya dengan tenang dan mintalah pada Allah supaya segala urusan dipermudahkan. InsyaAllah.

1 comment: