Sunday, August 21, 2011

Antara RM 1 & RM 10

Jejaka merupakan seorang penggunting rambut. Dia mempunyai kedainya tersendiri. Satu ketika, tatkala dia sedang menggunting rambut pelanggannya bernama Remaja. Sementelah itu, dia menunjukkan kepada seorang kanak-kanak bernama Budak yang sedang bertenggek di luar kedai.


Jejaka : Tengok kanak-kanak yang pakai baju Boboiboy di luar sana tu. Dia merupakan seorang budak yang paling b**** dalam dunia.

Remaja : Kenapa pula kamu kata begitu?

Jejaka : Awak tengok apa yang saya hendak buat.

Jejaka memanggil Budak ke arahnya lalu Jejaka mengeluarkan duit RM10 dan RM1.




Jejaka : Budak! Kau ambillah mana satu yang kau suka di antara dua ini.

Budak : Ok. Saya ambil RM 1 la. Terima Kasih!

Lalu Budak it terus keluar dari kedai itu.

Jejaka : Hihihi. Kuikuikui. Kan saya dah cakap dia memang b****. Kamu nak tahu? Setipa kali ada pelanggan, saya dah banyak kali suruh dia memilih duit, dia tetap juga ambil yang sedikit. Hihihi. Kuikuikui.

Setelah selesai rambutnya digunting, Remaja terus pergi ke arah Budak untuk menanyakan sesuatu.

Remaja : Hai Budak!! Kenapa kau x ambil je RM 10 tadi tu?

Budak : Rilek le bang. Saya x kan dapat RM 1 lagi setiap hari kalau saya ambik RM10 tu. Sebab Jejaka tu selalu suka saya ambik RM 1. Kalau saya ambik RM 10, tamatlah sandiwara permainan saya ini. Ape da!!

Remaja : Hahaha. Ko memang budak paling bijak dalam dunia ni. Huhuhu.

*Jangan rasa diri ini kita bijak. Selalu je betul. Sampai kita merendahkan orang lain. Ketahuilah kita bahawa ukuran yang sebenarnya adalah di sisiNya.

*Orang yang bijak adalah orang yang berfikir untuk hari esok, orang yang kurang bijak berfikir untuk hari ini sahaja.

*Orang tamak selalu rugi dan merugikan. 



No comments:

Post a Comment