Wednesday, December 28, 2011

Aurat Di Hadapan Non-Muslim




Situasi:-

Seorang perempuan Islam tidak menutup aurat di hadapan lelaki non-Muslim.

Jawapan:-

Berkenaan aurat di hadapan orang lelaki non-Muslim - perkara ini ustaz rasa sudah jelas kepada kita bahawa membuka aurat kepada lelaki non-Muslim adalah haram sama sekali. Secara logik akalnya, sedangkan syarak menuntut wanita Muslimah menutup aurat di hadapan lelaki ajnabi seluruh tubuhnya kecuali muka dan pergelangan tangan, inikan pula kepada lelaki ajnabi non-Muslim yang sama sekali berlainan akidah dengan kita.

Sehinggakan ada pendapat sebahagian ulama mazhab Maliki dan Hambali yang menyatakan had aurat seorang wanita Muslimah dengan wanita kafir adalah seluruh tubuh kecuali muka dan pergelangan tangan, maka had aurat bersama lelaki non-Muslim adalah lebih utama dan wajib untuk dijaga. 



Ini kerana berkemungkinan seorang lelaki kafir berpegang kepada ajaran agamanya yang menyatakan tidak salah melihat anggota badan wanita lain. Ini lebih merbahaya dan mengundang fitnah yang lebih besar kepada wanita.

Ustaz melihat sebahagian di kalangan wanita Muslimah yang memandang remeh perkara ini. Contohnya ada situasi wanita Muslimah tidak segan silu "free hair" apabila orang bukan Islam datang menjual barang di rumah atau lalu di hadapan rumah mereka tatkala mereka menyidai pakaian. Namun, apabila ada seorang Muslim yang datang, cepat-cepat cari tudung kononnnya kena tutup aurat.



Pelik, bukan? Menutup aurat bukan kepada orang Islam sahaja bahkan kepada seluruh manusia mengikut garis panduan syarak.

Adaptasi : Info daripada Ustaz Mohd Azrul Ismail


Rembau
3 Safar 1433H


No comments:

Post a Comment