Saturday, December 24, 2011

Meminggirkan Ulama

Kita sedang berhadapan dengan suasana gawat yang mana rakyat sedang diancam dengan pelbagai tohmahan dan propaganda untuk menolak Islam oleh para pimpinan. Bermula dengan peristiwa demi peristiwa di mana hukum Allah dikecam, Rasulullah SAW dihina dan para alim ulama diperlekeh dan direndahkan martabat dan keilmuan mereka.





Hukum taghut pula diangkat, pimpinan zalim diminta dijadikan ikutan. Inilah kemelut yang sedang dihadapi oleh rakyat Malaysia dan bangsa Melayu yang rata-ratanya mengakui Islam atau Islam mengikut keturunannya.

Pada zaman ini sekiranya kita tidak berhati-hati dan tidak prihatin maka institusi ulama dan keilmuan Islam akan dilanda kehancuran sebagaimana berlakunya di Turki. Institusi ini akan menghadapi " patah tak tumbuh, hilang tak berganti ". Ulama peranannnya di zaman ini selepas wafatnya Rasulullah SAW merupakan pewaris para nabi.

Iaitu ulama yang memartabatkan Al-Quran dan As-Sunnah serta ulama yang berkata benar hatta kepada seorang raja yang zalim. Ulama ini akan membawa ummah kepada cahaya dan cahaya itu pula akan menjadi pedoman kemajuan, kejayaan, pembangunan dan keseimbangan duniawi dan ukhrawi serta akan menjadi penyuluh kepada jalan ke syurga.




Zaman ini kita memerhatikan dengan penuh kebimbangan kehilangan alim ulama yang mursyid. Institusi pondok yang melahirkan para ulama makin pupus dan sedang ada pula usaha untuk dimilik negarakan dalam proses untuk melenyapkannya. Kita harus sedar bila ulama tiada maka akan lahirlah pemimpin yang zalim, kejam, rakus dan tidak berperikemanusiaan.

Abu Hurairah teleh meriwayatkan daripada Rasulullah SAW yang mafhumnya - " Akan datang suatu zaman di mana seseorang tidak akan peduli di mana dia mendapat harta, sama ada halalkah atau haramkah, zaman yang tandus nilai rohani dan dinilai dengan nilai kemanusiaan, zaman cakar-mencakar, zaman jatuh menjatuh, zaman fitnah memfitnah demi untuk memperoleh pangkat dan harta tanpa dipedulikan dimana sumber halal haramnya."

Inilah peringatan Rasulullah SAW yang tepat sekali berlaku di zaman kita ini, manusia rakus, tamak, zalim dan berjiwa haiwan dan lebih hina dari haiwan. 




Kenapa jadi demikian?

Tidak lain kerana manusia hari ini membelakangkan nilai ajaran agama yang mereka sendiri letakkan di bawah telapak kaki mereka, mereka tidak ada perasaan langsung dengan Islam, kerana bagi mereka Islam bukan agama yang membawa kepada kemajuan, malah menuju kepada kemunduran dan kehancuran.

Adaptasi :- Harakah


Rembau
28 Muharram 1433H

No comments:

Post a Comment