Sunday, December 25, 2011

Hati Nan Bahagia

Dia melihat reaksi anak-anak muda yang lalu lalang berdekatan dengannya. Masing-masing mempamerkan wajah ceria dan gembira. Lakaran hidup mereka seolah-olah terpamer lukisan kegirangan tanpa duka lara. Bebas riang mengisi sisa kehidupan tanpa terpalit raut gusar di wajah. Bersama rakan-rakan seusia, mereka meredah hiruk-pikuk kehidupan yang dipenuhi ujian dan dugaan.





Hatinya tertanya-tanya, benarkah apa yang terpamer di wajah mereka turut menggambarkan keadaan isi hati mereka? Atau sebenarnya hati mereka sedang merintih mencari erti bahagia yang sebenar. Namun, hati yang bersedih sering mempamerkan wajah sugul dan gundah. Tubuh mereka yang dibaluti kesedihan akan longlai dan layu serta tidak bermaya. Jauh sekali hendak bergaul mesra dan menguntum senyuman. Tetapi kenapa mereka masih oleh melirik senyum dan tertawa andai hati mereka dirundung resah?

Sebenarnya hati mereka ingin merasai manisnya kebahagiaan. Kebahagiaan yang hadir dan meresap ke dalam sanubari. Kebahagiaan yang dapat mencetuskan ketenangan dan keindahan bertuhan. Bukan kebahagiaan yang terasa di luar namun di dalam bersarang duka. Bukan itu yang mereka cari.




Lumrahnya hidup insan kini hanya bertopengkan bahagia. Topeng bahagia yang disarungkan ke muka menutup seluruh mimik muka yang berduka. Hanya hati sahaja yang mengerti resahnya hidup mereka. Ya Allah, bantulah hidup mereka untuk mencari kasih-Mu yang tidak bertepi.

Nikmat kesenangan yang mereka kecapi turut tidak dapat memadam resah dan laranya jiwa. Mereka sebenarnya telah memiliki segalanya. Segalanya yang insan lain inginkan agar hidup lebih sempurna dan bahagia. Itu adalah erti bahagia pada pandangan mata pincang manusia.




Sedarlah, bahagia yang dicari hadirnya dari lubuk hati. Pencetus rasa bahagia bermula dari kenali Allah, kasihkan Allah, ingatkan Allah dan rindukan Allah.


Rembau
29 Muharram 1433H


No comments:

Post a Comment