Monday, January 2, 2012

Biasan Fatamorgana

Panas yang membahang disangka air, dunia dan nafsu bagai bayang-bayang, dilihat ada ditangkap hilang.



Pernahkah kalian mendengar lirik lagu di atas? Ya. Dendangan Raihan - Antara Dua Cinta. Dan saya pasti kalian pun turut pernah merasainya ketika memandu di jalan yang panas terik. Tiba-tiba kelihata seperti lopak air di hadapan. Pabila semakin hampir, rupanya hanya biasan fatamorgana.

Apakah itu fatamorgana?

Ia merupakan fenomena optik yang berlaku secara semulajadi apabila sinar cahaya membengkok membentuk "displaced image". Ia biasa dijumpai di kawasan panas terik seperti gurun yang menghasilkan imej seperti takungan air.

Namun, apa yang saya hendak cuba kaitkan, fenomena ini telah digambarkan dalam Al-Quran bertepatan dengan ciri asas pembentukan biasan optik. 

Mari kita lihat Allah SWT berfirman dalam Al-Quran yang bermaksud :- " Orang-orang kafir, amal-amal mereka adalah laksana fatamorgana di tanah yang mendatar yang disangka air oleh mereka yang dahaga tetapi apabila didatangi air itu dia tidak mendapatinya sesuatu apapun."

Begitulah manusia yang apabila jauh dari cahaya keimanan dan hidayah Allah SWT, mereka akan berada dalam "dunia kebaikan" mereka sendiri. Masing-masing mempunyai takrifan kebaikan mereka sendiri menepati selera dan undang-undang yang dibentuk. Namun, di penghujungya mereka mendapati mereka telah terperangkap dalam biasan fatamorgana.




Sukar untuk menggambarkan apa yang penulis cuba sampaikan? Baiklah. Begini. Saya cuba bagi contoh yang relevan dengan fatamorgana kebaikan remaja, di antaranya ialah:-

1. Taubatnya semudah ABC ; " Apa susah sangat fikir, kita layan je lah dulu. Besok atau nanti-nanti kita taubat le. Tuhan kan Maha Pengampun."

2. Berpegang pada cinta nafsu ; " Demi bukti cinta Mia, Mia bagi lah awak pegang tangan Mia. Pegang tangan je taw."

3. Ibadah memadai dilakukan ; " Aku ni ko tengok je macam ni je taw. Suka mencarut, menyumpah, mengeji, mengusik perempuan. Tapi, solat jumaat dengan tahlil aku tak tinggal taw!"

4. Apabila diiktiraf oleh rakan ; " Feewitt!! Ko memang terbaik le 1 Malaysia!! Belanja aku rokok, ajak aku makan dengan awek cun!! Terbaik!! "

Begitulah serba sedikit apa yang dapat saya permudahkan. Apa pun pengajaran daripada ayat ini ialah:-

1. Hidup mesti bersyariat.

2. Hanya mata hati dapat menyelamatkan diri dari tipudaya fatamorgana dunia.

3. Kebaikan akan sia-sia jika tidak selari dengan kehendak Allah SWT.


Rembau
7 Safar 1433H


No comments:

Post a Comment