Thursday, January 5, 2012

Moleknya Akhlak Baginda

Muawiyah bin Al-Hakam Al-Sulami adalah seorang Badwi yang baru sampai ke kota Madinah. Pada suatu hari beliau telah masuk ke Masjid Nabawi di Madinah untuk mengerjakan solat berjemaah bersama-sama para sahabat yang lain. Tiba-tiba ada seseorang telah bersin. Lantas Muawiyah dengan serta-merta mengucapkan, " Yarhamukallah ( Semoga Allah merahmatimu )."


Orang-orang lain yang sedang solat telah melirik kepadanya. Muawiyah kehairanan kemudian berkata : " Mengapa kamu semua memandangku begitu?". Ini kerana dia belum tahu tentang larangan bercakap ketika sedang solat.



Mereka memberikan isyarat agar dia tidak berkata-kata. Maka di pun diam sahaja. Selesai solat, Rasulullah SAW menghadap kepada para jemaah lalu Baginda SAW bersabda yang bermaksud: " Sesungguhnya di dalam solat tidak boleh ada kata-kata. Cuma yang dibenarkan hanyalah tasbih, takbir dan membaca al-Quran."

Lalu Muawiyah berkata: " Sungguh aku belum pernah melihat seorang guru sebelum dan sesudah Rasulullah SAW yang lebih baik daripada Baginda SAW. Baginda tidak mengherdik dan mencela kesalahan yang dilakukan."

Begitulah cara Rasulullah SAW memperbetulkan orang yang melakukan kesalahan kerana kejahilan. Beliau tidak mensasarkan tegurannya secara langsung kepada orang yang bersalah demi menjada kehormatannya. Teguran itu mengandungi pengajara dan tunjuk ajar agar kesalahan yang sama tidak dilakukan pada masa akan datang.




Dalam hadis yang lain diriwayatkan oleh al-Mughirah bin Syu'bah bahawa pada satu masa setelah Rasulullah SAW menikmati hidangan makanan, maka iqamat pun dikumandangkan untuk solat. Tanpa disuruh, al-Mughirah segera mngambilkan air untuk Baginda berwudhu'. Tetapi Rasulullah SAW tidak menggunakannya kerana Baginda telah berwudhu' sebelumnya.

Perkara itu menyebabkan Mughirah berasa tidak senang hati lalu menyampaikannya kepada Umar bin Khattab RA. Umar lalu bertanyakan Rasulullah SAW kalau-kalau Baginda mempunyai perasaan marah atau tidak menyenangi sesuatu tindakan yang dilakukan oleh Mughirah.



Baginda lalu berkata: " Aku tidak berasa marah padanya cuma aku berasa bimbang jika aku mengambil wudhu' dengan air yang dihulurkan olehnya, amalan ini akan diikuti oleh umatku ( iaitu wajib mengambil wudhu' sesudah makan )."

Demikianlah.

UiTM Bandaraya Melaka
11 Safar 1433H

No comments:

Post a Comment