Tuesday, January 31, 2012

Mengisi Masa Lapang

Januari hampir meninggalkan kita. Sebagai muhasabah diri, mari kita semua check semula, adakah tertunainya sudah azam 2012 kita? Sudah pastinya, mesti ada dalam kalangan kita yang awal-awal sudah tersungkur. Termasuk yang menulis ini.

Namun, tidak mengapa. Kerana jatuh sekali, tidak bermakna akan jatuh berkali-kali. Teruskan usaha kita untuk menjadi insan yang lebih baik. Amal yang sedikit tetapi berterusan itu lebih elok dari amal yang besar-besar tapi hanya sekerat jalan.

Saya pula sudah mula bercuti hampir 2 minggu. Cuti semester selama 6 minggu. Lama juga. Apa yang hendak dibuat? Alhamdulillah saya telah merancang cuti saya. Usai sahaja exam terakhir saya, keesokannya saya pulang ke kampung. Pada mulanya, ingat hendak duduk di rumah sahaja menghabiskan masa dengan menonton drama Korea atau movie yang sudah sedia berlambak dalam external saya.




Hari kedua di kampung halaman, tanpa membuang masa, saya pergi ke kilang berhampiran untuk menanyakan jawatan kosong. Security guard memesan kalau hendak memohon kerja, jangan cakap hendak kerja sebulan sahaja atau sekejap sahaja. Kemungkinan besar supervisor tidak akan ambil. Namun, saya tidak mempedulikannya. Kerana saya hendak income yang saya dapat itu, diberkati. Itu sahaja. Dan alhamdulillah, keesokannya saya dipanggil bekerja. Itulah pertolongan Allah.

Namun, saya memohon penangguhan mula bekerja selepas Chines New Year kerana hujung minggu itu saya tidak prepare apa-apa lagi. Dan saya pun mula bekerja sebagai production line. Kerjanya tidak rumit. Just packing dan susun di atas pallet. Saya sudah ada pengalaman ini ketika semasa menunggu result SPM dulu iaitu ketikamana saya bekerja di Nestle. Kini, saya bekerja di GBI. Sebuah kilang yang menghasilkan glove.

Saya menjangkakan bahawa akan bekerja sehingga hujung bulan 2. Kerana masuk sahaja Mac, saya hendak pulang ke kampus. Hujung minggu lepas, saya pergi ke Taman Melati bersama sahabat saya, Syahabuddin untuk menghadiri walimatulurus ex-college kami. Ramai sahabat yang saya jumpa di sana. Ada yang makin berseri mukanya, ada yang makin bulat tubuhnya. Alhamdulillah, sahabat-sahabay saya sihat-sihat belaka. Rindu untuk berlaga pipi sepertimana yang kami selalu buat dulu semasa di kolej. Itulah nikmat ukhwah.




Akhir kata daripada saya, semoga kita semua dapat mempertingkatkan amal dan iman kita. Kerana tidak ada perkara yang paling membahayakan dan memudaratkan diri kita melainkan dosa yang kita lakukan.

Mari kita lakukan revolusi diri. Takbir!!!


Rembau 
7 Rabiul Awal 1433H


1 comment: