Monday, January 23, 2012

5 Jari

Manusia dicipta oleh Allah SWT mempunyai 5 jari tangan kanan dan 5 jari di tangan kiri. Jika diamati dan difikirkan dengan akal yang diberi, kita akan mendapati di sebalik 5 jari itu tersimpan peringatan untuk kita. Jom kita tengok!

Lekapkan tapak tangan kanan di atas meja. Kemudian perhatikan jari bermula dari paling kanan.




IBU JARI

Jari yang besar dan pendek. Lambing kematangan dan kehebatan, juga simbolik kepada orang yang banyak pengalaman sehingga boleh dijadikan sebagai pakar rujuk. Peringatan untuk kita supaya menjadi manusia yang berguna dan membimbing masyarakat sekeliling ke arah jalan yang benar – iaitu agama Allah SWT.


JARI TELUNJUK

Jari yang “mengungkap” satu dan keEsaan Allah SWT ketika solat. Jari ini melambangkan ketokohan sebagai penunjuk dan menjadi contoh teladan kepada yang melihatnya. Ingatan kepada kita supaya sentiasa tertunjuk ke arah jalan yang benar tanpa berselindung di sebalik maksiat.


JARI HANTU

Jari yang paling panjang. Zaman remaja ditinggalkan dan alam dewasa menjengah. Pada peringkat ini – sekitar 30-an ke atas – kehidupan telah stabil. Tetapi patut diingatkan bahawa keadaan yang stabil inilah bermulanya “hantu-hantu” yang cuba mengacau. Hantu hasad, hantu ego, hantu tamak dan pelbagai jenis hantu yang samseng. Di sinilah keimanan banyak diuji – untuk menghindarinya, gandakan amal ibadat.


JARI MANIS

Manisnya jari ini apabila tersarung sebentuk cincin. Ini melambangkan kehidupan manusia apabila masuk ke alam remaja. Di sebalik kemanisannya, tersimpan cabaran dan dugaan. Juga, telah dipertanggungjawabkan segala amalan yang wajib. Ketika ini diperingatkan kepada kita untuk “amar makruf nahi mungkar” dengan sebenar-benarnya.


JARI KELINGKING

Kecil dan kerdil. Lambang seorang manusia yang bermula daripada kecil. Saat ini mengingatkan kita pada usia kanak-kanak yang mentah yang perlu dibimbing. Bagai kata pepatah, “melentur buluh biarlah daripada rebungnya."


Rembau
28 Safar 1433H

1 comment: