Saturday, July 21, 2012

Budaya K-POP

K-POP adalah satu fenomena yang sudah lama kita dengar tapi mula bertapak kukuh di hati sebilangan rakyat Malaysia dalam 5 tahun kebelakangan ini. Ada insan yang meminati kumpulan-kumpulan tertentu, artis tertentu, rancangan tertentu dan sebagainya. Tidak terkecuali yang sedang menulis ini.

Namun, adakah salah kita meminati perkara sebegitu? 




Kita tidaklah boleh mengatakan golongan itu adalah jahat, salah, berdosa bilamana mereka mendengar lagu dan sebagainya.  Bagi saya, selagi kita mendengar lagu yang tidak melalaikan, ia tidaklah menjadi satu kesalahan yang besar. Akan tetapi jika pemakaian kita atau gaya hidup kita terikut-ikut dengan imej tersebut, seperti berpakaian yang seksi, dibimbangi banyak pula masalah dan bencana yang menimpa diri, terutama soal aqidah dan keimanan.

Ini sejajar dengan hadith Rasulullah SAW yang bermaksud: " Sesiapa yang meniru satu kaum yang lain, maka dia dalam kalangan mereka." ( Riwayat Abu Daud dan Ahmad )

Sepatutnya, berpada-padalah. Janganlah orang itu bergaul tanpa batas, kita ikut. Ikutlah mana yang baik seperti kepakaran mereka dalam bidang teknologi dan telekomunikasi.




Mari kita pertimbangkan soalan-soalan ini:-

  • Kalau kita minat arnab, adakah kita perlu bertukar menjadi arnab?
  • Kita pasti atau tidak gaya hidup berasaskan muzik itu boleh memandu kita ke arah kejayaan terutamanya dalam bentuk keimanan?
  • Apakah rendah nilainya martabat orang yang meminati muzik yang berbentuk keagamaan, motivasi, semangat serta berakhlak berbanding kita yang meminati muzik yang melalaikan? Untungkah kita, rugikah mereka?

Sesetengah perkara, kalau hendak minat, biarlah berpada-pada. Takut memakan diri. Tidak rugikan kalau kita berfikir dan bermuhasabah sebentar?


Rembau
2 Ramadhan 1433H


No comments:

Post a Comment