Tuesday, July 17, 2012

Menguasai Diri

Percaya atau tidak, tiada sesiapapun atau keadaan apa sekalipun, boleh menggugat diri kita tanpa keizinan daripada diri kita sendiri. Seperti orang yang membuat kita marah, kita boleh memilih untuk sabar dan berlalu tanpa terkesan oleh sikap mereka.

Itulah sebenarnya sifat orang beriman. Bila hati mereka terikat dengan Allah, mereka dapat menguasai fikiran, nafsu dan perasaan. Tindakan mereka itu "dari dalam ke luar" bukannya " dari luar ke dalam". Persoalan yang mereka rasai dalam hati lebih penting. Apabila rasa takut dan cinta Allah menguasai hati, seseorang akan mampu menguasai dirinya.




Orang yang dapat menguasai diri itu seperti ikan yang tidak akan masin dengan kemasinan laut. Mereka juga bukan sesumpah, yang akan bertukar warna setiap kali warna persekitaran berubah.

Mari kita lihat sirah ketikamana Rasulullah SAW ditanya siapakah orang yang paling kuat, Baginda SAW menjawab: "Orang yang dapat menguasai marahnya." 

Saidina Umar al-Khattab pernah berkata: "Kalau meminum segelas air yang dingin ketika kehausan yang amat sangat boleh menjatuhkan maruahku, nescaya aku tidak akan meminumnya."

Umar Ibn Aziz juga pernah berkata: "Aku tidak akan bercakap ketika aku terlalu ingin bercakap. Sebaliknya, aku bercakap apabila aku terlalu berat untuk bercakap."




Justeru, ingin ditegaskan bahawa kekuatan diri sangat berkait dengan keyakinan kepada Allah. Maksudnya, sesiapa yang lebih kuat keyakinan kepada Allah, maka dialah yang paling mampu menguasai dirinya!


Adaptasi: Gen-Q 09


Rembau
27 Sya'ban 1433H


1 comment:

  1. ingin mnjd ikan dilaut tp xmhu jd sesumpah didarat :)

    ReplyDelete