Wednesday, July 25, 2012

Cium Anak


SOALAN


Bolehkah seorang ayah mencium anak perempuannya atau seorang ibu mencium anak lelakinya walaupun sudah dewasa?


JAWAPAN

Diriwayatkan oleh al-Hakim di dalam al-Mustadrak, Saidatina Aisyah berkata, " Aku tidak pernah melihat seseorang yang lebih mirip dengan Rasulullah SAW dalam ucapan dan perkataan daripada Fatimah RA. Apabila Fatimah datang kepada Baginda, Baginda mengucapkan selamat datang kepadanya, berdiri menyambutnya, kemudia memegang tangannya, menciumnya dan mendudukkan Fatimah di tempat duduk beliau. " Kata Imam az-Zahabi, " Hadith ini sahih."

Tidak ada dosa dan kesalahan bagi seorang ayah untuk mencium puterinya yang sudah besar ataupun yang masih kecil tanpa disertai syahwat. Namun dinasihatkan supaya ciuman itu diarahkan ke pipi seorang anak atau sebaliknya apabila telah dewasa.

Ciuman pada bibir terkadang akan menggerakkan nafsu dan syahwat ditambah pula dengan suasana zaman sekarang yang memandang bahawa ciuman mulut ke mulut adalah ciuman kemesraan pasangan kekasih. Maka meninggalkannya lebih utama dan lebih hati-hati.

Demikian pula si anak, boleg baginya mencium ayahnya pada hidung atau kepalanya tanpa disertai syahwat. Seorang ibu juga bole mencium anak lelakinya di dahi, pipi atau di kening dan begitulah sebaliknya. Adapun apabila ciuman itu disertai syahwat walaupun dibahagian mana sekalipun, maka haram hukumnya supaya menutup fitnah dan menutup ruang yang membawa kepada perkara keji.


Adaptasi :- Gen-Q 10


UiTM Bandaraya Melaka
6 Ramadhan 1433H


No comments:

Post a Comment