Sunday, October 24, 2010

Chaiyok Chaiyok!!

Smua org kat dunia ni nak msuk syurga. Tp, ada yg x nak masuk syurga. Prcaya x?? Tgok saje realiti masa kini. Gaya hidup yg brmcam2 bntuk. Brsyukurlah kita skiranya kita msih lg insan yg msih hndak ke syurga. Tp, jalan mnuju ke syurga itu memang bnyak godaan, ujian dan ksukaran. Tp, adakh itu bmaksud kita sja menempah susah? Kita hny rela dan tega mnrima ksushan yg smentara dmi ksnangan yg abadi.

Bjuang brsungguh2 dgn pnuh kgigihan itu ialah MUJAHADAH. Dan jalan mujhadah ini ialah jalan yg perlu untuk mnuju ke syurga. Bperang dgn nafsu dlam diri. Dlam hidup ni, kita akan bhadapan dgn 2 prkara. Prtama, perkara yg prlu dlkukan. Kdua, pkara yg suka dilakukan.Lazimnya, pkara yg prlu kita bt adalah pkara yg kita x suka bt dan pkare yg kita suka bt adalah pkare yg x prlu kita bt.



So, kita smua mstilah mlawan smua godaan ni. Untk bjaya dan bhagia, kita prlu bt prubahan. Dari zon slesa ke zon mncabar krana di zon mncabar itulah ltaknye kmajuan, pkembangan dan pningkatan dalam khidupan kita. Kita smua prlu brusaha tmbah ilmu dan brani lkukan langkah2 bru dlam khidupan. Kita prlu mjhadah dan brubah.

Tp, prubahan itu awkward - yakni canggung, kekok dan x slesa sifatnya. Sbab tu x rmai yg mhu brubah. Ingin trus dlam zon slesa. Ksannya mreka akan trus gagal, hina, miskin, lemah atau jahil krn enggan brubah. Hdup ini adlh prubhan. Bijak pndai prnah brkata yg tdak brubah hnylah prubahan. Mnusia x mmpu mnhan prubhan. Ia mst brubah atau dpaksa brubah.




Mujahadah ini tagihkan ketabahan, kbranian dan istiqamah. Nampak mcam seolah2 myeksa diri le plak. Ktika org lain smua tgah tidor mjelang subuh, mmpukah kita bgun untuk berdating dgn DIA?? Smoga kita smua dberi kkuatan. Mnentang hawa nfsu ibarat mnentang diri sndiri. Trseksa. Sbab tu mujahadah slalu patah atau blum mjhadah dah mgaku kalah. Trlalu sygkan diri untuk "disakiti". Ltih skit, x boleh. Pahit skit dah mgeluh. Pdih sklumit dah mengaduh. Padahal mujhadah itu pahit krana syurga itu manis.

Smemangnya, jalan mjahdah ini adalah jlan kita. Bila dilnda ksusahan, kita mrintih la padaNYA. Kalau dtang godaan, kita cube btahan. Bila ni'mat mjelma, kita lega... tp xlama, sukar pun dtg mcabar, kita cuba sabar. Firman Allah s.w.t yg brmaksud:-

" .... Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi lalu mereka mmpunyai hati yg dgn itu mreka dapat mmahami atau mmpunyai tlinga yg dgn itu mreka dapat mndengar? Krana ssungguhnya bkan mata itu yg buta, ttp yg buta ialah hati yg di dalam dada " ( Al-Haj:46 )


So, marilah kita smua start brubah dan brmujhadah.
Chaiyok chaiyok!!!

No comments:

Post a Comment