Wednesday, October 20, 2010

Kehidupan

Assalamu'alaikum w.b.t...

" Dan tidak kami ciptakan jin dan manusia itu melainkan hanya untuk beribadah ( kepada kami )."  ( Az-Dzariyat : 56 )

Kalau disebut ibadah, apa yang trlintas di fikiran kita? Mdirikan solat, puasa di bulan Ramadhan, kluarkan zakat, tunaikan haji, bzikir, sgala mcam yg nampak mcam ibadah xpcialy yg bkaitan dgn ktuhanan scra lgsung ataupun dgn xtvt masjid atau surau. Kalau tjuan kita dicipta utk bribadah, mcamana nak sara hidup?? Mcamna dgn study kita? Kita mst le kena krja, study, makan,mnum. Tp, ayat td mgatakan bhawa kita kna bribadah dan itu lah tujuan hidup. Mcamana?

 




Dr. Yusuf Qardhawi mnulis dalam bukunya Ibadah Fi al-Islam :-

" Ssungguhnya bribdah kpada Allah s.w.t tdklah trhad kpd mgerjakan solat, puasa, zakat dan haji dan prkara2 yg brkaitan dgnnya spt tilawah al-Quran, zikir, brdoa, bristghfar, dan sbagainya sbgaimana fhaman sstgah golongan Islam ( yg mndakwa Islam ). Rmai yg myagka bhawa apbila mereka tlah mnunaikan fardhu2 dan syiar2 yg trsebut bererti mreka tlah mympurnakn hak Allah s.w.t thadap mereka spnuhnya. Mreka myagka sdah selesai mnunaikan kwajipan 'ubudiyyah thadap Allah s.w.t. Pada hal tanggapan trsebut adalah meleset drpada hakikatnya yg sbenar. "

So, ibadah itu x lah trbatas di tembok masjid, tp ia mlibatkn sluruh khidupan manusia. Pndek kata, khidupan itu sndiri adalah ibadah. Makan mnum, bekrja, sapu smpah, snyum, bjalan, hntar adik g skolah, shopping dgn  kawan2, bhibur dan sbgnya adlah ibadah. Tp, ia mjadi ibadah slagi mana ianya dniatkan krana Allah dan mgikut guideline yg dberi yakni batasan syarak.

So, dpatlah kita mrasai yg kita jalani khidupan utk bribadah yg akan ada ganjarannye nanti. Hari2 kita bcakap,dan kita thu ckap itu pown ibadah. Scr x lgsung kita dpat phala. Tp, pckapan tu mstlah yg baik2. Dniatkan krana Allah dan x mlanggar batasan syarak. Jarang sy jumpa org mgumpat krn Allah ( sindir pedas :-) )..

Tp, kalau kita smangat nak bt krja2 baik yg dikira ibadah ini, jgnlah abaikan ibadah2 khusus pula. Solat, puasa, zakat, tnaikan haji, istghfar, bzikir dan sbgnya. Yg lain tu just ibdah umum dlam khidupan. Sy tringat sketika crita yg sy tgok. X silap sy Syurga Cinta kowt. Dia kata lbh krang bgini " X pyah solat le kita, Kan kita dah bnyak derma kat anak2 yatim ". Lawak ada, geram pown ada gak dgar gitu. Mcamna "rumah" nak tegak kalau tibe2 trus buat ceiling ja, x buat tiang dlu? :-) Dan tnpa ibadah2 asas ini, kita akan mudah mjadi lmah, dan pkerjaan lain kita sukar untk mjadi ibadah.




So, scara konklusinya, kita mhu khidupan kita dnilai sbg ibdah, atau tidak dikira oleh Allah??
Sama2 lah kita brmuhasabah brsama dan mjadikan khidupan kita sbg ibadah..
Smoga Allah mmberi kkuatan kpada kita smua.

- Wassala, -

No comments:

Post a Comment