Tuesday, October 5, 2010

Sunat Mengenali Bakal Tunang

( Diadaptasi dari Majalah Solusi 1 )

Soalan : Apakah dalil yg mbolhkan seorang llaki mlihat calon istrinya sblum mnikah. Bilakah waktu yg ssuai untuk mlihat? Adakah msti mminta izin trlbih dhulu? Apakah bleh btemu scara berulang2?


Jawapan: Tjuan pnikahan adalh untuk ktenangan jiwa dlam usaha mmbntuk kluaraga yg mawaddah dan rahmah. Maka, stiap psangan dtuntut utk tliti dlam mmilih psangan hdupnya.

Islam mganjurkan bg llaki utk mlihat bkal istrinya dgn tjuan untuk mminangnya. Nabi s.a.w brsabda kpd Mughirah bin Syub'ah waktu dia berazam utk mminang seorang wnita yg mafhumnya: " Lihatlah prmpuan itu smoga ia akan mgekalkan ksih syg antara kamu berdua." ( Riwayat Tirmizi )

Sahal bn Saad r.a berkata yg mafhumnya: " Seorang prempuan dtg mnemui Nabi dan berkata : "Wahai Rasulullah! Aku datang untuk myrahkan diriku kpadamu." Nabi mmrhatikan prmpuan itu atas dan bawah kmudian Baginda mnundukkan kpalanya." ( Riwayat Bukhari )

Maksud " myerahkan diriku " itu adalah " myerahkan urusan diriku kpdmu," sama ada mgahwininya tanpa mas kawin ataupun mgahwinkn dgn ssiapa yg Nabi rasa ssuai. " Baginda mnndukkan kpalanya " adalah stelah mlihat prempuan itu, Baginda tidak lagi mgulangi prbuatnya mmerhati permpuan trsebut.

WAKTU MELIHAT

Pengikut Syafi'i mletakkan waktunya adalah sbelum brtunang dan stelah ada niat mnikah dgan nya. Jika tiada niat untun mnikah, mka tidak perlulah mlihatya. Imam al-Auza'i mgatakan: " sbaiknya si prempuan tidak tahu agar dia tidak brsiap2, iaitu brsolek atau berdandan trlebih dhulu."

Bleh mlihatnya bberapa kali jika dprlukan krana pndangan prtama biasanya blum mncapai hasil yg mmuaskan. Akan ttapi, hal ini dgn syarat jika bnar2 diperlukan. Jd, kalau cukup dgn skali, maka haram dilakukan berulang2 kali krana mlihat berulang2 kali hny dibolehkan krana darurat.

Jika susah utk mlihatnya scr langsung, maka utuslah seorang prempuan yg solehah, amanah dan jujur. Rasulullah s.a.w prnah mgutus Ummu Slamah kpd seorang prempuan dan bersabda yg mafhumnya : " Lihatlah srta prhatikan anggota tbuhnya."

Sbaliknya, prempuan jga blh mlihat dan mylidiki llaki krn ianya btujuan agr dia dapat menentukan sikap thadap llaki trsebut sblum blansungnya ikatan pnikahan.

HAL-HAL YANG BOLEH DILIHAT

Para fuqaha' spakat tentang blh mlihat bakal pasangan, ttapi merka brbeza pdapat ttntang apa yg blh dilihat pd prempuan trsebut krn Rasulullah s.a.w tidak mmberikan batasan trtentu.

Jumhur fuqaha' dan mazhab Syafi'i brpndapat bahawa yg boleh dilihat adalah wajah dan dua tpak tgan luar dan dalam. 2 bhgian itu cukup untuk seseorang mnilai suka atau tidaknya pada seseorang prempuan. Ini kerana wjah mrupakn pusat kbaikan dan kbrukan yg blh mnunjukkan jati diri, ksihatn dan prilaku org tsebut. Mlihat 2 tapak tgan btujuan untk mnunjukkan subur tdaknya seseorang itu. Dgn dmikian, batasan yg bleh dlihat tidak bleh mlebihi batasan tadi. Adapun bhgian bdan lain yg dprinthkn Allah untuk ditutup, x boleh dilihat sma skali untuk mcegah fitnah dan ,mgunci pintu2 kjahatan.

Kita biasanya brtemu dgn org tua yg tak mgizinkan lgsung anaknya dilihat oleh calonnya sama skali dan ada pula para ibu bapa yg scara mlampau mmbiarkan anaknya brdua2an dan brpcaran, seolah2 tiada tiada btas waktu dan tidak kira waktu.

Metode syariah dlam masalah ini adala win-win solution ( ambil jlan tngah ), iaitu tidak blrbih lbihan dan tidak mgurangi atau istilah syaraknye tidak ifrath dab tafrith.

Semuanya demi mendapat matlamat yg satu iaitu kbahgaiaan dan ktenangan rumah tangga di dunia hingga ke akhirat.

No comments:

Post a Comment