Friday, October 22, 2010

Peranan Hati

Hati pencetus kbaikan atau kjhatan. Anda mnentukannya!

Kita smua tau hati adalah organ yg mgndalikan anggota tbuh kita yg mana anggota tbuh lain akan mlakukan ktaatan @ kmungkaran mgikut khndak hati. Kita smua akan dprtnggunjawabkan thadap hati kita ini kelak dan apbila kita sdah mgtahui kpntingan hati dalam khidupan kita, swajrnya kita kna lah thu sama ada kita mmiliki hati yg baik @ x, cantik @ bruk, kotor @ brsih. Firman Allah s.w.t yg brmaksud :-

" Dan jganlah kamu mgikuti apa yg kamu tdak mmpunyai pgthuan tntangnya. Ssugguhnya pndgaran, pglihatan dan hati, smuanya itu akan dminta ptanggunganjawabnya. " ( Surah al-Isra' : 36 )




Hati bagaikan raja kerana sgala printah dripadanya harus dilaksnakan anggota tbuh bdan yg lain. Contohnya spt kita hndak makan. Hati akan tdetik nk makan apa lalu mhantar msej itu ke otak lalu mggerakkan anggota tubuh untuk mlaksanaknnya. So, hati itu sbg punca utama dalam plakuan manusia.

Hari ni, kita bnyak tgok org ggal mgawal diri krana dek trlalu mgikut kata hati tanpa mnggunakan ptimbgan akal. Inilah mnunjukkan hebatnya peranan hati krn bnyak kpincangan brlaku dan skiranya hati itu  myuruh kpada kbaikan, amanlah dunia ni.

Sifat Terpuji

Jika kita mahu mmilik sifat trpuji, hati mstilah dibrsihkan dr sgala kburukan dan sifat2 yg trcela. Hati yg baik akan mmberi arahan untuk mlakukan kbaikan dan tiggalkan sgala kburukan.Sabda Rasulullah s.a.w yg mafhumnya:-

" Ssungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika dging itu baik, maka baiklah sluruh anggota badannya, tttapi seandainya dging itu kotor, maka kotor dan rosaklah sluruh anggota bdannya. Dan daging yg dmksudkan ini adalh hati. " ( Riwayat Bukhari dam Muslim dari Nukman bin Basyir )




Bruntunglah bg ssiapa yg bjaya mmiliki hati yg brunsur baik krana ia bkan akan mjadikan sseorang itu briman dan taat, malah akan mmpunyai akhlak yg mulia. Tp, agak mlang yg mmpunyai hati yg jahat krana akan mgakibatkan sseorang itu blh kufur dan derhaka kpada Allah serta mmpunyai akhlak yg keji.

- Wassalam -

No comments:

Post a Comment