Friday, October 22, 2010

Basmi Stress

Kadang2 kita stress dgn asignment, kerja, kluarga n sbgainya. Kat sini sy nak kongsi sikit. Manela tau bleh bantu sikit sbnyak.

Baik, tips prtama - baca novel :-) . A good novel , I mean. Bkannya novel yg x mrangsang minda tu. Yg tu bt pe; bkan novel cinta TANPA haluan, itu untuk org muda ( bajet tua plak aq ni ). Knp bca novel pnting? Otak kita tbahagi kpd dua bhgian; kiri n kanan; logik n kreatif. Belahnya sma bnyak. Jumlah sel neuron pn sama bnyak. Kalau anda student yg ambik kos math ke, akaun ke atau anda yg kerja mhadap klkulator ke, buku kira2 ke, anda trlalu bnyak mrangsang otak kiri; otak logik. Anda scr x lgsung mgabaikan otak kanan, otak kreatif. Memang stresslah kalu gitu.




So, harmonikan otak kanan sama. Cara nak mhidupkannya ilah brikan xtvt kpada otak kanan, atau otak kreatif kita tu. Bcalah novel apa2 je slagi namanya mmbaca dan kita boleh mmbina imaginasi kita slari dgn pmbacaan kita itu. Baca novel myebbkan kita brimaginasi. Contoh, dalam novel itu disebut, " Pak Osman mgayuh bsikalnya dgn hny brkain plekat ". Apa yg trgambar dlam kpala kita? Gambar Osman Kabilah yg mgkin btul ada di kmpung kita yg kita pnggil dia Pak Osman. Kalau kita x ada Pak Osman pun, minda kita akan buatkan satu watak bernama Pak Osman.

Kalau dalam novel itu nanti dsebut Pak Osman rmbutnya putih dan misainya mcam ular sawa, otak kanan akan make-up watak Pak Osman kita itu dgn rmbut putih dan misai ular sawa. Ini mrangsang otak namanya. Otak yg x dgunakan slalu ibarat x mmberi mkanan kpadanya; byangkan org yg x dapat makanan, apa jadi? Makin kuat ke lemah?




Tips kdua plak, bt kerja dgn pnuh minat, Pnuh suka, Bnda yg kita minat mcamnapown x akan stress, insyaAllah. Tulah, dulu gatal sngat nak ambik jurusan tu la, nak kerja bhgian tu la, ape2 je la. Skarang tanamkan minat. Slagi x minat, slagi tu akan rasa terdera je nk bt kerja :-)  Stress spanjang hayat :-)

Kalau minat dh hilang, waktu minta kerja mmang minat tp skrang dah hilang, stress je, atau memang x pnah minat lgsung ( parah ni ), maka ingatlah Allah. Smua bnda baik ke x, suka ke x, kalau ingat itu printah Allah, kita akan bt juga sbab kita tahu " ada nilai dan gnjarnnya di sana."  Kerja kan amanah. Wajib laksnakan. Klau main2 je, kira x amanahlah tu.




Okey. Mari kita sama2 niatkan kerja kita, x kisahlah akauntan ke, kastam ke, wartwan ke, atau study kita, dan apa jua jnis pkerjaan adalah kerana Allah. Pahala dapat, duit pun dapat, murah rezeki pangkat pown dapat :-)  X gitu??

1 comment: