Wednesday, October 13, 2010

Doa

Assalamua'laikum w.b.t...

Kali ni sy nak lontarkan pndangan sy tntang doa..

Bg sy, berdoa bkanlh untuk mmbritahu Allah apa yg kita nak, krn tnpa dbritahu pown Allah sedia mgetahui. Doa ni mrupakan pgabdian dripada seorang hamba kpada Tuhannya. Dgn berdoa kita bleh mgakui kelemahan, kjahilan, khinaan dan lain2 sifat khambaan kita di sisi-Nya. Sbgai hamba kita perlukan Allah lbh dripada sgala2nya dlam hidup ini.

Mlalui pmbcaan sy, doa itu dikabulkan menerusi plbagai kaedah dan keadaan:-


Doa Itu Dikabulkan Serta-Merta

Kbnyakannya diajukan oleh para rasul dan nabi dikabulkan serta-merta Doa Rasulullah s.a.w. mjelang perang Badar misalnya, dikabulkan Allah s.w.t. serta merta. Inilah bukti jaminan Allah s.w.t. mlalui firman-Nya yg brmaksud:-

" Dan apabila hamba-hamba-Ku brtanya kpadamu mgenai Aku ( Allah ), maka britahulah mereka ssungguhnya Aku ( Allah ) sntiasa hmpir kepada mereka. Aku mmperkenankan prmohonan org yg berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. " Al-Baqarah -  2 : 186
 

                                                             

  
Dikabulkan Pada Waktu Lain

Kadang2 kita tgok seseorang tu baik, berdoa pd waktu dan di tmpat yg mustajab doanya, tp doanya x dmkbulkan katanya. Hal ini kerana Allah sgaja brbuat dmikian untk uji hamba2-Nya, hingga hamba itu tlah brsedia utk mnerima nikmat2 drpd Allah.

Sbg cntoh, Allah bg kita kaya stelah ada rasa syukur dlam hati kita, spy kta x kufur dgn kkyaan kita tu. Allah bg kita kkuasaan lpas adanya dlam hati kita ada rasa tawadhu' dan adil, spy kita boleh jd pmrintah yg adil dan baik bila dh bkuasa.

Sy juga tringat kata2 mas'ul sy. Dia mgatakan lbh kurang bgini  " Kadang2 Allah lambatkan dlam mperkenankan doa kita krana Allah suka dan cinta dgar suara doa yg slalu diucap oleh kita "


                                                       

Dihindarkan Bahaya

Kdang2 Allah mkbulkan dgn datangkan halangan yg mana DIA thu bahaya yg akan dtang mnimpa kita. Yg ni, ssah dfhami krana dimakbulkan tnpa kita sdar. Minta lain, tp yg lain dtang. Cntohnye, kita nk cpat smpai ke rumah.  Allah izin, lmpu isyarat asyik merah je. Rupe2nye, di depan jalan tu bru sja kmalangan brlaku. Bayangkan skiranya Allah mgizinkan lmpu isyrat smua hijau time tu...

Hal ini mgigatkan sy pd firman-Nya yg brmaksud:-

" Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedangkan peperangan itu ialah perkara yang kamu benci. Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. (Ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedangkan kamu tidak mengetahuinya." Al-Baqarah : 216



                                   
  
Allah Berikan Sesuatu Yang Lebih Baik Di Akhirat

Org yang doanya x dkabulkan di dunia, insyaAllah dmkbulkan di akhirat. Doa yg dkbulkan di akhirat itu lbih baik dan kekal drpd dikbulkan di dunia. Kadang2 kita nak sgat kaya di dunia, tp Allah tahan kkayaan di dunia krn Allah nk bg kkayaan di akhirat. Dan x lain x bkan kkyaan itu ialah syurga.

Oleh itu, kita x sharusnya jmu dan x bputus asa untuk berdoa. Bg org yg yakin dgn khidupan di akhirat, mreka akan trus-mnerus berdoa skalipun doa mreka seolah2 x dmkbulkan di dunia ini.



  
Kifarat Kepada Dosa-Dosa


Kita sntiasa brdosa kepada Allah samada sedar atau x. Dan dosa inilah yg mjadi phalang utk kita dapat bntuan, keampunan dan ksih syg dr Allah. Kita harap dosa itu diampunkan dgn taubat.

Namun, apakah jaminan taubat kita diterima? Dan mcamna plak dosa yg kita x sdari? Itu lg susah nak diatasi. X mgkin kita btaubat ke atas dosa2 yg kita rasa kita x buat dosa tu. Oleh itu, doa mmainkan pranan untuk diampunkan wlaupun bkan itu yg kita phon dr Allah.

Org yg berdoa kpd Allah, snitasa disyangi-Nya. Tanda Allah syg kpadanya adalah dgn mgampunkan dosa2 org itu wlaupun dia tdak mminta ampun.


                                 

Itulah serba sdikit pndangan sy yg sy dpt mlalui pmbcaan. Smoga kita sntiasa berdoa untuk mendapat kasih syang Allah. Slalu sy tringat bhawa skiranya kita dapat thu yg Allah syg kat kita, apa lg yg mmbhagiakan kita dan apa lg yg kita nak kat dunia ni....

Wassalam.....

2 comments: